בית ביום: בית א' – צרפת ויוון פייבוריטיות, סלובניה אורבת מאחור

ביום חמישי ייצאו לדרך משחקי היורובאסקט, ורגע לפני הבאזר הראשון, נביא לכם מדי יום סקירה של הבתים הנוספים ביורובאסקט. ונפתח עם בית א', הבית שמצטלב עם הבית הישראלי.

 

בית א' – הלסינקי:

מתחילים עם הבית שמצטלב עם הבית של נבחרת ישראל. צרפת ויוון ייאבקו על הפסגה, מאחור סלובניה צפויה להתגנב ולעשות צרות לכולם, פולין ופינלנד אמורות להתחרות על הכרטיס הנוסף.

 

http://www.fiba.basketball/eurobasket/2017/groups לוח המשחקים:

 

 

 

צרפת:

בלי ספק אחת הנבחרות היותר איכותיות באליפות, וזאת למרות חסרונם של מספר כוכבי אנ.בי.איי, כולל טוני פארקר שפרש מהנבחרת. הצרפתים ימשיכו להתבסס על מספר לא מבוטל של שחקנים מהליגה הטובה בעולם, ובהנהגתו של ננדו דה קולו יקוו להיות שוב בגמר לאחר ההפסד לספרד בחצי הגמר ב-2015.

 

היסטוריה:

בכל אחת מהאליפויות בעשור האחרון הצרפתים הגיעו למקום כזה או אחר בפודיום. ב-2011 הם הפסידו בגמר לספרד, ב-2013 הם זכו במקום הראשון אחרי נקמה על ספרד בחצי הגמר ונצחון על ליטא בגמר. באליפות הקודמת, אותה אירחו, זה הסתיים רק בחצי הגמר, אבל המקום השלישי הושג. בקיץ הקודם בריו הגיעו הטריקולור לרבע הגמר. באליפות העולם האחרונה, צרפת הגיעה למקום השלישי בהובלתם של באטום, לוברן, דיאו והארטל.

 

שחקנים מרכזיים:

רק שלושה שחקני אנ.בי.איי מעטרים את הסגל של הצרפתים, כאשר בשנים קודמות התרגלנו למספר גדול יותר – אוון פורנייה, בוריס דיאו וג'ופרי לוברן. קווין סרפין עזב את ארה"ב וחתם הקיץ בברצלונה. יחד איתו ניתן למנות את השחקן האירופאי הטוב ביותר בשנים האחרונות – ננדו דה קולו. הרכז המוביל בסגל הוא תומאס הארטל, והגיבוי שלו יהיה לאו ווטסרמן. אנטואן דיו וקים טילי, ששיחקו אשתקד בספרד, יחלקו בעמדה מספר 4.

 

חיסורים בולטים:

טוני פארקר, כאמור, פרש מהנבחרת, אבל בנוסף אליו עוד כמה שחקנים מרכזיים לא יופיעו – רודי גובר ייעדר אחרי עונה נהדרת ביוטה. גם ניקולה באטום, פלורן פיאטרוס ומיקאל ג'לאבל העדיפו לנוח הקיץ.

 

מאמן:

כמו בשנים האחרונות, וינסנט קולה, שהיה מועמד הקיץ להפועל ירושלים, ימשיך לעמוד על הקווים בתקווה לשוב ולעמוד על הפודיום.

 

 

 

יוון:

נבחרת נוספת ועמוסת כשרון, שעלתה לכותרות לאחרונה בגלל היעדרותו של יאניס אנטטקומפו שיחמיץ את האליפות בגלל בעיות ברכיים. ביוון האשימו את קבוצתו, מילווקי, אבל בשורה התחתונה הסופרסטאר לא ייקח חלק בטורניר. ועדיין, ליוונים יש את כל מה שצריך על מנת להגיע הכי רחוק שאפשר.

 

היסטוריה:

מאז 2009, תקופת השיא של דיאמנטידיס, לא הצליחו היוונים לעמוד על הפודיום באליפויות אירופה. ב-2006 הם זכו במקום השלישי באליפות העולם, אך בעשור הנוכחי הם תמיד ליד. הזכייה האחרונה שלהם באליפות אירופה הייתה ב-2005.

 

שחקנים מרכזיים:

כמעט כל הסגל היווני משחק בליגה המקומית, כאשר השם הבולט הוא ניק קאלת'יס מפנאתנאייקוס. בנוסף לרכז הבכיר, גם אלוף היורוליג קוסטאס סלוקאס ייקח חלק, ואיתם ניקוס פאפאס ו-ונגליס מנצריס הכשרוניים. בקו הקדמי ניתן למנות את גיורגיוס פרינטזיס הנהדר יחד עם יאניס בורוסיס וקוסטאס פאפניקולאו.

 

חיסורים בולטים:

מלבד אנטטקומפו, גם קוסטאס קופוס לא יהיה בסגל בגלל פציעה. לשני אלה ניתן להוסיף את ואסיליס ספאנוליס הבלתי נגמר שפרש מהנבחרת, בדיוק כמו ניקוס זיזיס. המתאזרח טיילר דורסי, ששיחק עם אטלנטה בליגת הקיץ, נפצע בקרסול וגם הוא ייעדר מהאליפות.

 

מאמן:

קוסטאס מיסאס.

 

 

סלובניה:

עוד נבחרת כשרונית, ששיחקה בארץ כחלק מההכנה לטורניר. סלובניה נשענת בעיקר על גוראן דראגיץ', שמציג יכולת נהדרת במשחקי האימון, ועל הכשרון העולה לוקה דונצ'יץ', שמגלה בגרות במשחקי האימון. מלבד דראגיץ' אין לסלובנים רכז בכיר, וגם בעמדה 4 יש להם רק את אנטוני רנדולף, כך שמקום שלישי אמור לספק אותם אחרי יוון וצרפת. מעידה למקום הרביעי תהווה אכזבה מסוימת.

 

היסטוריה:

כבר מספר שנים שסלובניה לא מצליחה לשחזר את ההישג מאליפות אירופה ב-2009, אז הגיעה לחצי הגמר. יחד עם זאת, באליפות העולם האחרונה נעצרה הנבחרת בשלב רבע הגמר, וזאת לאחר הפסד לארה"ב. באליפות אירופה הקודמת הם צלחו את שלב הבתים, אך בשלב ההצלבה הראשון נכנעו ללטביה.

 

שחקנים מרכזיים:

כאמור, גוראן דראגיץ' הוא שחקן אנ.בי.איי לגיטימי ואנטוני רנדולף מריאל מדריד הוא גם שם מוכר לחובבי הכדורסל. עם כל הכבוד להם ולשאר החברים בנבחרת, מרבית העיניים יופנו לכיוונו של לוקה דונצ'יץ', הכוכב הצעיר. כבר במשחקי ההכנה, כולל זה בישראל, הראה הפורוורד הצעיר שהוא מסוגל להוליך את נבחרתו. יחד איתם בולטים יאקה בלזיץ' וגספר וידמאר שניפק עונה טובה בבנביט הטורקית.

 

חיסורים בולטים:

הרכש הטרי של הפועל ירושלים אלן אומיץ' לא יופיע, כמו גם זוראן דראגיץ', האח של.

 

מאמן:

איגור קוקושקוב ידריך את סלובניה, לאחר שאימן לפני מספר שנים את נבחרת גאורגיה.

 

פולין:

רק באליפות אירופה הקודמת ניצחה נבחרת ישראל את פולין, שהמשיכה לשלב ההצלבה והודחה שם. הסגל של הפולנים די זהה לזה מאליפות אירופה הקודמת ותשעה שחקנים מהסגל של לפני שנתיים ישחקו גם הפעם. פולין שוב תיאבק עם פינלנד על המקום הרביעי, אלא אם יהיו הפתעות מיוחדות. במשחקי ההכנה נראו הפולנים לא רע, ולצד הפסד צמוד לליטאים, הם ניצחו את רוסיה ואת גרמניה.

 

היסטוריה:

הכדורסל בפולין לא ניחן בהישגים מרשימים. למעשה, השנים המוצלחות שלהם היו בשנות ה-60, אולם מאז לא נרשמו הישגים מיוחדים לנבחרת.

 

שחקנים מרכזיים:

השם המוכר לישראלים הוא כמובן מצ'איי לאמפה, ששיחק בעבר במכבי ת"א. מלבדו, יש עוד כמה שמות מעניינים בסגל הפולני כמו המתאזרח אי ג'יי סלוטר ששיחק בצרפת, גם דמיאן קוליג ומטאוס פונטיקה נחשבים לשחקנים מובילים, כאשר האחרון נחשב לשחקן בעלייה שחתם הקיץ בספרד. גם הסנטר פרזמיסלאב קרנובסקי, ששיחק במכללת גונזגה, נחשב לכשרוני.

 

חיסורים מרכזיים:

מרצ'ין גורטט שפרש הוא השם הבולט ביותר שלא ישחק הקיץ.

 

מאמן:

מייק טיילור מוביל את הנבחרת הפולנית כבר מספר שנים, והוא גם זה שהביא לפריחתה. האמריקני שימש בעבר כעוזר מאמן בליגת הפיתוח, ויהיה מעניין לראות איך יתגבר על ההיעדרות של גורטט.

 

פינלנד:

המארחת הייתה שם די אלמוני בכדורסל עד לפני כמה שנים, אלא שבשנים האחרונות הפינים נחשבים לכח עולה והקיץ הם זכו באירוח הבית. באליפות אירופה הקודמת הגיעו אלפי פינים נלהבים למונפלייה, אך זה לא עזר להם ואת שלב הבתים הם לא עברו. הפעם, מול הקהל הביתי, הם כבר ירצו לעלות להצלבה.

 

היסטוריה:

כאמור, הכדורסל בפינלנד אינו בעל מסורת עשירה אבל בשנים האחרונות קבילו רוח גבית מפיב"א והביאו לשינוי מהותי. כך, למשל, קיבלו הפינים כרטיס חופשי לאליפות העולם. באליפויות אירופה ב-2011 וב-2013 הודחו בשלב הבתים השני. האליפות ב-2013 הייתה מרגעי השיא של הפינים, לאחר שסיימו את השלב הראשון מעל רוסיה, יוון וטורקיה.

 

שחקנים מרכזיים:

לנבחרת פינלנד יש לא מעט קלעים, ולמעשה כל המשחק שלהם מבוסס על הגאנרים. השם הבולט ביותר הוא פטרי קופונן מברצלונה, לצידו כדאי לשים לב לסאסו סאלין שמשחק גם הוא בספרד ונחשב לאחד הקלעים הטובים ביבשת. טימו ראניקו מקטאיה הוא שם בולט נוסף. בקו האחורי בולטים ג'רלד לי, שחתם הקיץ במכבי אשדוד, יחד עם אריק מרפי ולאורי מרקאנן שחתם בשיקגו.

 

חיסורים מרכזיים:

האנו מוטולה, אחד הכוכבים הגדולים בפינלנד, לא ישחק באליפות.

 

מאמן:

הנריק דטמן חזר לאמן את הנבחרת, לאחר קדנציה ראשונה בשנות התשעים. בשנים האחרונות הוא מדריך את הנבחרת, וזוכה להערכה רבה בפינלנד.

 

איסלנד:

כנראה הנבחרת הכי חלשה בבית, ובין החלשות בטורניר כולו. פינלנד בחרה באיסלנד כמארחת השנייה. נראה כי האיסלנדים ינסו בעיקר להפריע ליתר הנבחרות.

 

היסטוריה:

סביר להניח שאלמלא הגדלת הטורניר ל-24 נבחרות, לאיסלנד לא היה יותר מדי סיכוי לקחת בו חלק. הנבחרת מצפון אירופה לא עמוסה בהיסטוריה, ורק בשנים האחרונות החלה לטפח את הכדורסל במדינה.

אליפות אירופה הקודמת הייתה הראשונה של האיסלנדים. הם הוגרלו לבית המוות, וכמובן שלא הצליחו לרשום אפילו ניצחון בודד.

 

 

שחקנים מרכזיים:

השם הבולט בנבחרת הוא טריגוי הילארסון שחתם הקיץ בולנסיה וישחק ביורוליג בעונה הקרובה. מדובר בסנטר שמתנשא לגובה של 2.16, ויהיה מעניין לראות אותו מתמודד מול יתר הענקים בבית למרות גילו הצעיר (19). ג'ון סטפנסון שיחק בעבר בליגה הספרדית והוא שם מוכר לחובבי הכדורסל. באליפות אירופה הקודמת בלט עם 13.8 נקודות ו-5.8 אסיסטים. חוץ מהם, רוב הסגל מגיע מהליגה המקומית.

 

מאמן:

קרייג פדרסן.