ליטא תהיה המדינה השותפה של ישראל ביורובאסקט 2017

לפני מספר ימים נחתם ההסכם, שקיבל את אישור פיב"א על כך שליטא היא המדינה השותפה של ישראל באירוח הבית המוקדם של אליפות אירופה 2017.
המשמעות היא שליטא, סגנית אלופת אירופה, תהיה בבית בישראל ומכיוון שליטא שייכת לדרג א' בהגרלה שתתקיים ב-22.11 באיסטנבול, ישראל לא תקבל את ספרד, צרפת או סרביה.
עוד נבחרות שלא יוגרלו מול ישראל הן המארחות הנוספות פינלנד, רומניה וטורקיה, קרואטיה שכמו ישראל נמצאת בקבוצת האיכות השלישית ואיסלנד.
זו האליפות השנייה ברציפות בה יכולות המדינות המארחות לבחור מדינה שותפה וישראל היא השנייה שמכריזה על שיתוף פעולה שכזה אחרי שפינלנד סיכמה עם איסלנד.
ישראל בחרה את ליטא בזכות העובדה שהיא המדינה שמביאה את קהל האוהדים הגדול ביותר לאירועים בינלאומיים וגם בזכות המסורת האדירה שלה בכדורסל. איגוד הכדורסל מתכוון למנף את ההסכם הזה לשיתופי פעולה נוספים עם הליטאים.
כחלק מההסכם הליטאים מתכוונים להביא לישראל כאלף אוהדים שישבו בשערים 9-11. ומשחקי נבחרתם יהיו מדי ערב בשעה 19:00, המשחק השני באותו היום כשישראל תשחק במשחק המרכזי בשעה 21:30. במסגרת ההסכם תסייע עיריית ת"א בהקדם מתחם לקהל FANZONE באחד החופים בעיר.
לפני מספר שבועות הגיעו ארצה אנשי ההתאחדות הליטאית בהם המנכ"ל מינדאוגאס ספוקאס, יחד עם נציגי משרד התיירות וסוכמו החבילות אותן ירכשו אוהדי נבחרת ליטא בבתי המלון השונים בת"א.

ליטא 2
היום בצהרים התקיימה מסיבת עיתונאים משותפת בעיר קובנה בין נציגי ישראל וליטא, בה גם נחתם באופן רשמי הסכם השותפות בין הצדדים.
נשיא האיגוד הליטאי, ארווידאס סאבוניס: "אני שמח להכריז שליטא שותפה של ישראל לאירוח יורבאסקט 2017, זה כבוד גדול בשבילנו והכרה אירופית. האוהדים יהנו מתנאים מצוינים לצפיה בכדורסל ויהנה מהחופים בישראל, מאוכל מצוין וממזג האויר ומקומות היסטורים לביקור. אנחנו רוצים להודות לאיגוד הכדורסל הישראלי על ההזדמנות שניתנה לנו ואנחנו שמחים שהכדורסל מאפשר לנו קשר חזק בהווה ובעתיד. אנחנו מרגישים תמיכה גדולה מישראל ומהשגרירות ואנחנו שמחים מאד שזה המצב".
יו"ר האיגוד, עמירם הלוי: "זה כבוד גדול וזכות נהדרת להיות פה. ישראל היא מדינה קטנה עם אהבה גדולה לכדורסל והרבה כבוד והערכה לליטא ולכדורסל הליטאי. ליטא ידועה בכל העולם באהבה שלה לכדורסל. אנחנו מזמינים את אוהדי הכדורסל הליטאי לתל אביב להנות מכדורסל מצוין, והיכרות עם מדינת ישראל המיוחדת והמעניינת. אין לי ספק שקבלת הפנים בת"א תהיה חמה וחוויה בלתי נשכחת. תודה לכל אנשי האיגוד הליטאי ולנשיא ארווידאס סאבוניס, אנחנו מצפים לכם בתל אביב".
שגריר ישראל בליטא, אמיר מיימון: "אנחנו נרגשים ושמחים על שיתוף הפעולה בין איגודי הכדורסל של המדינות. זה תהליך טבעי וחיובי ביחסים בין ישראל וליטא. האהבה למשחק מביאה את שתי המדינות האלו ליחסים קרובים מאד. הולך להיות חם בישראל באוגוסט ואני בטוח שהליטאים שיגיעו לישראל יהנו מאד ואנחנו מצפים מאד להגעתם".
המנהל המקצועי של נבחרות ישראל, פיני גרשון: "אני חייב הרבה לאנשי הכדורסל בליטא. אם סאבוניס לא יוצא ב-5 עבירות אני לא יושב פה עכשיו אתכם אלא חי באוהל. אם קאזלאוסקאס לא עוזב את אולימפיאקוס אז יש לי פחות רצפות בבית וגם שאראס עזר לי לזכות בכמה תארים. אני יכול להבטיח לכם שאנחנו נעשה את מירב המאמצים לקקים השתלמות מאמנים ושכולנו נלמד אחד מהשני על כדורסל. כדורסל בליטא זה כמו דת".
אופיר ואגמן, מנהל מדור הספורט בעיריית ת"א: "אנחנו נרגשים לארח את אליפות אירופה בכדורסל. לעיר יש נסיון רב באירוח טורנירי ספורט גדולים, זו עיר גדולה וחיה, מרכז תרבות ואמנים עם מזג אויר נפלא, הרבה חופים, ברים, מסעדות וחיי לילה. תל אביב עיר שלא ישנה אף פעם. אנחנו מכינים הרבה הפתעות למי שיגיע, כולל פאנזון בחוף הים, מסיבות ועוד. אני רוצה להודות לאיגוד הכדורסל הליטאי והישראלי על שיתוף הפעולה ואנחנו ממתינים לאוהדים הליטאים".
ליטא היא מעצמת כדורסל. הנבחרת שלה סיימה את אליפות אירופה האחרונה במקום השני אחרי שהפסידה לספרד בגמר ואת המשחקים האולימפיים בריו סיימה במקום ה-7. רק לפני מספר ימים מונה שחקן העבר דיניוס אדומיטיס למאמן הנבחרת החדש במקומו של יונאס קזלאוסקאס הוותיק שסיים את תפקידו אחרי המשחקים האולימפיים.
ליטא זכתה שלוש פעמים באליפות אירופה: 1937, 1939 והפעם האחרונה בשבדיה 2003. במדליית הכסף 3 פעמים כולל בשתי האליפויות האחרונות בסלובניה וצרפת ופעם אחת במקום השלישי בספרד 2007 וזאת כשבין השנים 1946-1991 לא הופיעה באופן עצמאי מכיוון שהייתה חלק מברית המועצות.
לליטאים שלוש מדליות ארד מהמשחקים האולימפיים ואחת כזו מאליפות העולם 2010 בטורקיה.
שחקנים ליטאים הם אגדות כדורסל כמו סאבוניס, שאראס, מרצ'ולניס, קרנישובאס, שישקאוסקאס, קורטינייטיס ורבים אחרים והכוכב הגדול של הנבחרת הנוכחית הוא יונאס ולנצ'יונאס מטורנטו ראפטורס, כשבנו של סאבוניס הגדול דומנטאס, ישחק העונה באוקלהומה.