קאמיל נובאק: אירוח טורנירים בינלאומיים טוב לכדורסל הישראלי

אמש נחת באילת מנכ"ל פיב"א אירופה הצ'כי קאמיל נובאק, לביקור בן 48 שעות באליפות העתודה לנשים. זה לא יהיה הביקור האחרון של נובאק בישראל הקיץ הזה. ישראל היא אחת משתי המדינות היחידות (יחד עם רומניה) שיארחו הקיץ שתי אליפויות אירופה, השנייה כזכור אליפות אירופה לבוגרים החל מה-31.8.
בראיון לאתר איגוד הכדורסל נובאק מדבר על מעמדה של ישראל בפיב"א, ההחלטה לקיים שתי אליפויות בארץ וכן, גם על ההחלטה של היורוליג לא לכבד את חלונות הנבחרת.

"ישראל התמודדה בעבר על הזכות לארח אליפויות וזה היה ברור שזה רק עניין של זמן שזה יקרה", הוא מספר ומוסיף: "זה לא דבר יוצא דופן ואם אנחנו חושבים שההתאחדות חזקה מספיק כדי לארח שתי אליפויות בקיץ אחד אין לזה מניעה מבחינתנו. אחת המטרות שלנו כפיב"א, זה להביא את הכדורסל לכמה שיותר מקומות ראויים וישראל כזו. ההחלטה הראשונה הייתה לאפשר לכם לארח את יורובאסקט 2017 בת"א ולאחר מכן הבנו שאתם מוכנים לקיים עוד אליפות באילת. ברור לנו שזה טוב לכדורסל הישראלי ולאיגוד להגדיל את הפעילות שלו ולצבור ניסיון באירוח טורנירים בינלאומיים. אני בטוח שיהיו שני טורנירים מוצלחים בישראל. אנחנו מצפים להרבה קהל בישראל, מדינה שאוהבת כדורסל, לא רק בת"א אלא גם באילת".

עד כמה אתה מרוצה משיתוף הפעולה בין האנשים שלך בפיב"א לאיגוד בארץ?
"עד עכשיו זה מצוין. היורובאסקט מתקיים בפעם השנייה ברציפות בארבע מדינות שונות וזה אומר שאנחנו מתעסקים בארבע מדינות עם מנטאליות וצרכים שונים, מה שהופך את המשימה שלנו ליותר מעניינת ומאתגרת. לכל מדינה יש צרכים משלה ואנחנו מנסים לתמוך בכל התאחדות לחוד. זה אירוע השיא שלנו השנה והמטרה היא שזה יהיה אירוע ברמה הגבוהה ביותר. לגבי אירועי הנוער, כולל העתודה באילת, אנחנו מקווים שזה יגביר את העניין בכדורסל צעירים ובעיקר צעירות במדינה המארחת. יש למדינה לא מעט סיבות לבקש לארח אירוע שכזה. אנחנו יודעים שזו השקעה כספית לא קטנה ושאין לצידה רווחים ואנחנו תומכים בכל מדינה ככל יכולתנו, אבל ברור לנו שכל מדינה שמארחת טורניר שכזה זקוקה לתמיכת המדינה או העיר המארחת. מדינות לא מארחות אליפות מדי שנה ולכן הן צריכות לדעת למנף את הספורט שלנו באמצעות הטורנירים האלו. המטרה הסופית היא להגדיל את מספר השחקנים הצעירים בכל מדינה שמארחת ואני מקווה שזה יביא עוד צעירים וצעירות לכדורסל ולא לענפים אחרים".

למרות השינוי באירופה, אנחנו עדיין שומעים על אנשים שחוששים להגיע לישראל. מה אתה יכול להגיד להם כאחד שביקר פה לא מעט פעמים?
"אנשים באירופה צריכים להבין שהעולם השתנה בכל הקשור לביטחון. אין מקום בטוח באירופה ובעולם. כשרואים מה קרה בשנים האחרונים בבריסל, בגרמניה, בפאריס וגם באנגליה כולם צריכים להבין שאתה יכול להחליט שאתה מתחבא בבית או במקום אחר ולקוות שלא יקרה שם כלום או להמשיך לחיות. כאירופאים אנחנו צריכים להסתגל למציאות החדשה וכמי שביקר פה אני מבין שאתם רגילים למצב הזה מתמיד. לנו האירופאים קצת קשה להסתגל לכך שבלב אירופה קורים אירועי טרור. אני בטוח שבישראל האבטחה תמיד וגם ביורובאסקט תהיה ברמה הגבוהה ביותר ולכן אני ממליץ לכל אוהד נבחרת לנסוע לא רק לישראל, אלא גם לרומניה, פינלנד וטורקיה וליהנות מכדורסל ברמה גבוהה ביותר".

האליפות ב-2015 הייתה הראשונה שפוצלה בין 4 משניות. עד כמה הדבר הזה מוצלח ומה זה נותן לכל מדינה ועיר מארחת?
"אדבר בעיקר על הצד הכלכלי. אחרי האליפות הקודמת ערכנו מחקר מקיף באמצעות חברה חיצונית כדי להבין את תוצאות והשפעות הטורניר על כל אחת מארבע הערים המארחות. התוצאה הייתה מדהימה. תמיד ידענו שיש השפעה חיובית על עיר ומדינה מארחת, אבל המספרים היו מדהימים והכל כתוב. כל עיר מארחת הרוויחה בגדול. לפני הכל זה שם את המדינה והעיר המארחת באור הזרקורים של כל אירופה ולא רק של חמש המדינות שיגיעו לת"א. אחרי האליפות כל אחד ידע יותר ממה שהוא יודע היום מה היא ת"א, כמו קלוז' או כמו ריגה, זאגרב או מונפלייה ב-2015. כל אחת מהערים שארחו יורבאסקט ב-2015, הרוויחו לא פחות מ-33 מיליון יורו. צרפת שארחה את שלב הבתים ואת שלבי ההכרעה הרוויחה יותר ממאה מיליון יורו. אנשים טסים, מגיעים ומוציאים כסף. בטיסות, בתי מלון, מסעדות, קניות, הסעות ועוד אין ספור דרכים אחרות. אנשים שמגיעים מרחבי אירופה וגם אלו שמגיעים לת"א מערים שונות, לא באים רק כדי לראות כדורסל אלא גם לבלות בעיר. אין לי ספק שהעיר ת"א תרוויח בגדול מהטורניר הזה. גם אחרי הטורניר הזה נקיים את אותו מחקר ואני בטוח שהתוצאות יהיו דומות. ברור לי שיש פה השקעה כספית אדירה למדינה ולאיגוד, אבל הרווח הוא גדול בהרבה מההוצאה והרבה מאוד גופים ירוויחו".

בשנה שעברה הקמתם את הצ'מפיוס ליג, אז השתתפו בו שתי קבוצות מישראל מכבי ראשל"צ ועירוני נהריה. השנה המפעל הוקטן ותהיה בו רק נציגה ישראלית אחת הפועל חולון. עד כמה אתם מרוצים מהתפתחות המפעל הזה?
"הופעתנו לחיוב מהמפעל וכך גם עולם הכדורסל. הקבוצות העריכו את הגישה של התקשורת למפעל וההפקה לטלוויזיה שהייתה ברמה גבוהה עזרה לכולם. הקבוצות שהשתתפו היו מאוד מרוצות מהמפעל וחלקן הגדול ממשיך איתנו שנה שנייה ברציפות. יש לנו את הקבוצות הבכירות של צרפת, את שתי הקבוצות שהגיעו לגמר באיטליה, 4 קבוצות מספרד, שתיים מהן במוקדמות, קבוצות חזקות מטורקיה כולל בנביט שהגיע לארבע האחרונות. ברור שאנחנו עדיין רוצים להגדיל ולקדם את המפעל הזה. השנה הראשונה הראתה לכולם שאנחנו יודעים לארגן טורניר קבוצות ברמה הגבוהה ביותר".

הכדורסל העולמי נמצא על סף שינוי. החל מנובמבר הקרוב תשחק נבחרת ישראל, כמו 79 מדינות נוספות בכל רחבי העולם, כדורסל בחלונות במהלך העונה במסגרת מוקדמות גביע העולם 2019 וכך יהיה גם בעתיד במוקדמות אליפות אירופה 20121 במחזוריות של 4 שנים. נובאק מסביר את ההחלטה הדרמטית הזו: "אני שמרן מטבעי, אבל כשחקן נבחרת צ'כיה שיחקתי בשיטה הזו במהלך העונה. אז החלונות היו ארוכים מדי, שלושה שבועות בערך כל אחד. היום החלונות מאוד קצרים מאוד, זה לא פוגע בקבוצות שנפרדות מהחשקנים שלהם ל-7-8 ימים לא יותר מזה. זה מוצג ע"י גורמים כאלו ואחרים כדבר נורא. למען האמת אני לא מכיר ספורט אחר שאין בו חלונות ולמעשה הכדורסל הוא היחיד עד היום. כדורגל משוחק ככה מתמיד, כך גם הכדורעף, הכדוריד או כל ספורט אחר. הסיפור הזה לא החלונות, הסיפור זה האם הקהל יזכה או לא יזכה לראות את הנבחרת שלו משחק בבית על בסיס קבוע ובלי קשר למיקום בטורניר הקודם. זה הדבר החשוב ביותר ליצור זהות עם הנבחרות הלאומיות ולא רק עם הקבוצה שאני אוהד. הכדוריד שהוא ספורט חשוב מאוד באירופה, משחק את אליפות אירופה במהלך העונה וכל הליגות נעצרות לחודש או משהו כזה. אנחנו מדברים על הנבחרת משחק בבית ויוצרות עניין גדול סביב הספורט שלנו".

אין ספק שהכדורסל האירופי נמצא במשבר מחודש עם הודעת היורוליג על כך שלא יכבד את שיטת החלונות וקבע משחקים למועדים אלו. נובאק התייחס בפעם הראשונה לדברים: "זה טרי ומאוד מאכזב בעיקר לאור העובדה שהיורוליג יחד עם כל 50 ההתאחדויות של אירופה אישרו את מסמך ההבנות לגבי החלונות וקבעו שלא ימנעו מהשחקנים בשום דרך מלשחק בנבחרות הלאומיות. לכן השאלה כעת למה לפני 6-7 חודשים הם אישרו את זה במכתב ברור ופתאום לוח המשחקים מראה דבר אחר. אני עצוב על הגישה שלהם".

עושה רושם שאתם בניתם תוכנית ידידותית לשחקנים והיורוליג שמו את השחקנים במצב שהם בין הקבוצות הגדולות והעשירות לבין ההתאחדויות והרצון שלהם לשחק בנבחרות.
"ראיתי בשבועות האחרונים תגובות של שחקנים שהיו נגד הרעיון שלא לאפשר להם לשחק בנבחרת הלאומית שלהם. ברור מפעם לפעם שחקן כזה או אחר מעדיף שלא לשחק בנבחרת מסיבות הגיוניות, אבל אנחנו בנינו תוכנית חדשה שלא מביאה את השחקנים מדי קיץ אלא נותנת להם קיץ חופשי לפחות אחד כל 4 שנים. זו תוכנית מאוד ידידותית לשחקנים. אני עדיין מקווה שימצא הפתרון שיאפשר לכולם להבין את היתרונות של הלוח החדש שבנינו".