הדרבי הגדול שלו: זרקור על הקריירה של חיים זלוטיקמן

חיים זלוטיקמן נולד בחיפה ב-17 במרץ 1957 ובילה את כל קריירת הנוער שלו בהפועל חיפה, אליה הצטרף בגיל ילדות. בגיל 17 בלבד זלוטיקמן עלה לבוגרים של הקבוצה ושיחק שם לא פחות מ-11 עונות רצופות, עד קיץ 1985.

זלוטיקמן, שהיה הסמל הבלתי מעורער של הפועל חיפה, ניחן ביכולת קליעה ןחדירה יוצאת דופן וכבר בשנותיו הראשונות היה ידוע כשחקן מוכשר התקפית עם אינטיליגנציית משחק מהגבוהות שהיו לכדורסל ישראלי בזמנו. הוא הוביל את הפועל חיפה שהיתה קבוצת תחתית, לצמרת הליגה של סוף שנות ה-70.

אחרי שנה אחת בהפועל חולון (85/86) בה הגיע עם הקבוצה לגמר הגביע לראשונה בקריירה (והפסיד למכבי ת"א 86:90) עבר זלוטיקמן להפועל ת"א. בעונה הראשונה הוא לא שיחק כלל עקב פציעה שהשביתה אותו למשך כל העונה וגם שינתה לו את סגנון המשחק. משחקן שידע לחדור לסל ולסיים מדי פעם גם בהטבעות עקב היכולות האתלטיות שלו, הפך זלוטיקמן לקלעי מחונן. העונה לאחר מכן היתה הטובה ביותר של זלוטיקמן בקריירה, הוא התאושש מהפציעה והוביל את הפועל ת"א לאחת העונות הטובות ביותר בתולדותיה, כאשר איימה באופן ממשי על התואר.

הסל המפורסם ביותר שלו היה בסדרת גמר הפלייאוף מול מכבי ת"א כאשר ג'אמפ שלו מהפינה הקנה לאדומים את הניצחון והשווה את הסדרה ל-1-1, במה שנכנס לפנתאון הכדורסל הישראלי כ"דרבי של זלוטיקמן". מלבד הסל המפורסם, הוא קלע באותו משחק 30 נקודות, כולל 10 נקודות בהארכה. למרות הניצחון הזה, הפועל ת"א הפסידה במשחק השלישי ולא לקחה את האליפות. מיד לאחר מכן צרות כלכליות במועדון גרמו לזלוטיקמן לעזוב את הקבוצה אחרי שנתיים בלבד, כששנה אחת מתוכה הוא שיחק כדורסל.

בקיץ 1988 זלוטיקמן הצטרף למכבי ראשל"צ העולה החדשה שניסתה לבנות קבוצת חלומות. יחד עם מיקי ברקוביץ' ומוטי ארואסטי, הם הובילו את הקבוצה לגמר הפלייאוף בעונת 90/91, אך הפסידו 1-3 למכבי ת"א. עונה לאחר מכן, בשנת 91/92 הגיע זלוטיקמן עם ראשל"צ לגמר הגביע אך הפסיד להפועל גליל עליון.

אחרי 4 שנים מוצלחות בראשל"צ חזר זלוטיקמן לעונה אחת בהפועל ת"א אבל לא הצליח לשחזר את הדומיננטיות שהיתה לו בקדנציה הקודמת בקבוצה. למזלו, בעונה זו הוא זכה בתואר היחיד בקריירה שלו, בגיל 36, אחרי ניצחון בגמר הגביע על הפועל גבעתיים. את יתר הקריירה שלו עד הפרישה העביר זלוטיקמן באותה הפועל גבעתיים ואחרי שנתיים בקבוצה החליט לתלות את הנעליים ולפרוש בגיל 38.

זלוטיקמן שיחק 97 משחקים בנבחרת ישראל בהם קלע 864 נקודות. הוא מעולם לא הצליח להיות דומיננטי בנבחרת כמו שהיה יכול להיות, אם לא היה נולד לתקופה בה על העמדה שלו שיחקו גם מיקי ברקוביץ' וגם דורון ג'מצ'י, אך ידע לתת תרומה נהדרת בדקות שקיבל מהספסל ולאורך השנים היה שחקן נבחרת קבוע ובטוח בסגל.