הושקה קרן חירום בספורט למען הילדים, המועדונים והקהילה

הבוקר הושקה בבית הנשיא קרן חירום בספורט למען הילדים, המועדונים והקהילה, במעמד נשיא המדינה מר ראובן (רובי) ריבלין ושר התרבות ספורט מר חילי טרופר.

על הקרן

משבר הקורונה הביא לפגיעה בפעילותם השוטפת של מועדונים ומחלקות הנוער בכדורסל. מסגרות אלו, המשמשות לאורך השנה כעוגן וכבית חינוכי לעשרות אלפי ילדים ובני נוער, נמצאות כיום בסכנה קיומית ובקשיים תפקודיים וכלכליים שמובילים לעלייה באחוזי הנשירה מהמסגרות השונות.

עמותת ערכים בספורט, איגוד הכדורסל ובהצטרפות ההתאחדות לכדוגל, יזמו יחד, בחסות בית הנשיא, ובתמיכת משרד התרבות והספורט וקרן סילבן אדמס, מהלך משותף ומיידי להקמת קרן ומעטפת חירום פיננסית וחברתית שתיועד לילדים ולנוער הפעילים במועדוני הכדורסל.

אירוע השקת הקרן התקיים היום בבית הנשיא כחלק מחזון נשיא המדינה ו"תקווה ישראלית בספורט", אשר שמה לה למטרה לבסס את העשייה הערכית, הקהילתית והחינוכית של מועדוני הספורט כסטנדרט מערכתי בספורט הישראלי.

מטרות הקרן:

שמירה על חוסנם ויציבותם של מועדוני הנוער בהם פועלים ילדים ונוער ובפרט:

1 .סיוע כלכלי במימון התשלומים והפעילות לילדים ממשפחות שאינן בעלות יכולת.

2 .מתן מענה מקצועי רגשי-חברתי לרשות המועדונים, ובתוך כך לספורטאים הצעירים.

3 .יעוץ והכוונה פיננסית למנהלי המועדונים באתגרים הקיימים בחזרה לשגרה.

4 .התמודדות עם האלימות והגזענות במגרשים.

5 .פיתוח, ארגון ותמיכה בתהליכים קהילתיים של המועדונים ומחלקות הנוער.

הקרן תקצה למועדונים חבילת סיוע מקיפה הכוללת מלגות, מענקים, ליווי שוטף על ידי מנחים מקצועיים בתחום המנטלי-חברתי, סדנאות קבוצתיות למאמנים, ילדים והורים ומנטורינג להנהלות המועדונים.

  • תקציב הקרן צפוי להיות 3 מיליון ש"ח וממומן על ידי איגוד הכדורסל, קרן סילבן אדמס ומשרד, כשלהתאחדות לכדורגל תוקם קרן מקבילה.
  • לתפקיד יו"ר הקרן נבחרה נורית דאבוש, לשעבר יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ודירקטורית בחברות ציבורית (בעצמה מאמנת כדורסל).
  • הנהלת הקרן תכלול בהסכמת הצדדים דירקטוריון מצומצם הכולל יו"ר בהתנדבות ונציגי השותפים וביניהם: איגוד הכדורסל, ההתאחדות לכדורגל, משרד התרבות והספורט, בית הנשיא, ערכים בספורט וקרן סילבן אדמס.
  • הניהול המקצועי של הקרן יתבצע על ידי עמותת ערכים בספורט שמובילה בשנים האחרונות את "תקווה ישראלית בספורט – מגן הכבוד" מטעם בית הנשיא.

דברי נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין:

"אתגר מרכזי העומד לפנינו, הוא הדאגה לדור העתיד של מדינת ישראל,״ אמר הנשיא בהשקה. ״יותר מתמיד, זוהי האחריות של כולנו לוודא, כי כל ילד וילדה מקבלים את התמיכה והמסגרת לה הם זקוקים. מועדוני הספורט ומחלקות הנוער, הם עוגן חינוכי וחברתי עבור עשרות אלפי ילדים מכל רחבי הארץ. משבר הקורונה לא פסח על מועדוני הספורט הללו ובימים אלו הם נאלצים להתנהל בתנאי אי וודאות. חלקם נסגרו, וילדים רבים מוצאים את עצמם ללא המסגרת החיונית הנדרשת להם, וללא היכולת לממן את השתתפותם בפעילויות כדורסל וספורט.״

״ספורט איננו מותרות, אלא דרך חיים חמצן לנשימה,״ הדגיש הנשיא. ״דווקא ברגעים של חוסר וודאות, אין מקום חשוב יותר לילדים ולבני נוער מאשר בית חם ותומך אותו מספקים מועדוני הספורט ומחלקות הנוער. מתוך ההבנה הזו בדיוק, אנו משיקים כאן בבית הנשיא את הקרן החברתית בספורט. אל מול צרכי השעה, חברו גופים אלו, על מנת לוודא שכל משפחה תוכל לשלוח את ילדיה לפעילויות כדורסל ללא תלות במצבה הכלכלי. הקרן מקדמת בצעד נוסף את פעילות "תקווה ישראלית" בספורט המתקיימת כאן בבית הנשיא, ופועלת בשש השנים האחרונות, ליצירת שיח, מפגש, וקירוב לבבות בין ילדים מכל חלקי החברה הישראלית באופן ספורטיבי ומכבד שמאפשר לנו לחזק את החברה הישראלית מבפנים."

שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר באירוע: "זה נכון ש"האדם העני ביותר הוא לא מי שאין לו שקל, אלא מי שאין חלום", אך יותר מדי פעמים ילדים בלי שקל יהפכו לנערים בלי חלומות. מי שידו אינה משגת יש לו פחות הזדמנויות, יש לו פחות סיכוי ויש לו פחות חלומות. גם אם אתה מאוד אוהב ספורט, אם אין לך כסף כדי לממן את החוג ואת השיעור, אז תישאר עם חלום שאינו בר מימוש.

בדיוק מתוך הכאב הזה קמה היוזמה הנפלאה של קרן החירום בספורט למען הילדים, המועדונים והקהילה. המשבר הגדול שמאיים על המשך קיומם ופעילותם של מחלקות הנוער והמועדונים בכדורסל הביא את עמותת ערכים בספורט, איגוד הכדורסל, קרן סילבן אדמס, משרד התרבות והספורט בראשותי וכמובן תחת החסות, התמיכה וההובלה של נשיא המדינה היקר מר ראובן ריבלין, שמוביל כבר שנים את החזון של תקווה ישראלית, להקים את הקרן ולדאוג שלא ישאר כאן ילד בלי חלום. שלא יהיה כאן ילד שלא יוכל להגשימו בשל מחסום כלכלי. הקרן המיוחדת שמושקת כאן היום היא היד המושטת והיא התקווה הישראלית."

להלן דברים שנשאו הדוברים במסיבת העיתונאים שנערכה באמצעות הזום מיד לאחר טקס ההשקה.

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי:

"מול המערכה שכולנו נמצאים, אם זה בריאותית, כלכלית או נפשית, גם בית הנשיא נרתם לסייע במספר מיזמים. השקת הקרן היום היא רגל נוספת בעשיה זו ואנחנו רוצים במסגרת הקרן הזו לתת מענה נוסף לעשרות אלפי ילדים שנמצאים במועדוני הנוער בכדורסל ובכדורגל ולסייע למועדונים בתפקיד החברתי שיש להם היום, דווקא היום. משרד התרבות והספורט וקרן סילבן אדאמס תומכים בזה, גם עמותת ערכים בספורט שמלווה אותנו שנים רבות נותנת לנו את ההדרכה והכוונה הפיננסית למועדונים".

"כולנו מבינים שבעת הזו כולנו צריכים להשקיע את כל המאמצים כדי לסייע למועדונים לעמוד על הרגליים, הקרן כרגע עומדת על 4 מליון שקלים של כל השותפים ויחד איתם נחתור להגדיל את היקף המימון בדרכים רבות. אני רוצה להודות לכל השותפים בהקמת הקרן, אם זה משרד התרבות והספורט, גם לערכים בספורט ולאיגוד הכדורסל על החלוציות וההתאחדות לכדורגל שהצטרפה במוטיבציה רבה ליוזמה הזו. אנחנו מקווים שהיוזמה תוכיח את עצמה ותיתן לבני הנוער עוד תמיכה ואנרגיות להתמודדות עם המשבר".

מנכ"ל משרד התרבות והספורט, רז פרויליך:

"בעתיד כשנספר על תקופת הקורונה לילדים ולנכדים שלנו, יהיה פה דור חדש שיתהה איך החיים שלנו השתנו בעקבות ההתפשטות. המציאות החדשה צריכה לתת מענה לנפש ולגוף ועם ההבנה הזו הוחלט להקים את הקרן שנתמכת ע"י משרד הספורט. אני רוצה להודות לעמותת ערכים בספורט, לאיגוד הכדורסל וההתאחדות לכדורגל, לקרן סילבן אדאמס שתומכת כבר שנים רבות בספורט. זו כיפת ברזל חברתית אמיתית לבני נוער בתקופה מאתגרת זו. המועדונים נמצאים בקשיים תפקודיים כלכליים וחברתייים וחווים אחוזי נשירה גדולים, לכן אני מברך על הקמת קרן החירום. אני רואה חשיבות רבה ביצירת מעטפת שתקדם ערכים כמו כבוד האדם וסובלנות. משרד התרבות והספורט ימשיך להילחם כדי להחזיר את התרבות והספורט לחיינו".

"התרופה הטובה ביותר לספורט היא החזרת הפעילות, זה לא פחות חשוב מכל פעילות אחרת של ספורט. כולם מבינים שללא החזרה של הילדים אנחנו מאבדים את הזמן ובעוד כמה שנים אנחנו נראה את התוצאות של זה. החזרת הפעילות זה משהו שחייב לקרות. השאלה באיזה שלב וביחד עם משרד הבריאות נשב כדי שזה יקרה כמה שיותר מהר. יש לזה התניה גם לבתי הספר שגם להם יש פעילות חשובה שצריכה לחזור. אנחנו נעשה כל מאמץ כדי שזה יקרה כמה שיותר מהר".

יו"ר איגוד הכדורסל, עמירם הלוי:

"מעבר לתודות שאנחנו חייבים לכל מי שעזר וליווה את הקמת הקרן הזו, בית הנשיא, סילבן אדאמס ועמותת ערכים בספורט, אני רואה את החשיבות הגדולה בגילאים הצעירים. מטבע הדברים התקשורת עוסקת בספורט המקצועני ואין ספק שזה חשוב אבל בואו לא נשכח שאנחנו עוסקים במאות אלפי ילדים. זו המציאות שאנחנו חייבים לשמור על כל ילד וילדה על מנת שיוכלו להמשיך ולעסוק בספורט. איגוד הכדורסל מחפש על הדרך לשמור על המסגרות, אם זה באמצעות פלאי הטכנולוגיה שקיימים בתקווה שיוקדם מועד החזרה לאימונים ומשחקים".

"מעבר לקרן הזו, אנחנו הורדנו את דמי הרישום, הגענו להבנה על ויתור של שכר מה שיקל על הקבוצות. הורדנו קרוב ל-2.5 מליון שקל שהקבוצות תצטרכנה לשלם. רק כאשר נדע את תאריך תחילת המשחקים נוכל לעשות חשבון ונעשה הכל כדי שלא תיסגר אף אגודה בארץ בגלל חובות כספיים. המוטו שלנו הוא כל שנה לגדול ועד היום אנחנו מצליחים לעשות את זה".

"האמצעי הכי יעיל ופרקטי שישנו היום, זה הזום. אנחנו בנינו באגפים המקצועיים תכניות מקצועיות שכל ילד או ילדה יכולים לעשות מהבית, ממש תכנית אימונים. החל מתרגילים פשוטים ועד דברים מסובכים יותר. יש המון דברים בספורט שאפשר לעשות חוץ מהמשחק עצמו. המשמעות של העניין התחרותי תרד וזו צריכה להיות שנה שתוקדש להתקדמות מקצועית. התכניות זמינות לכל האגודות ואנחנו עושים גם הרצאות והשתלמויות מיוחדות בהשתתפות מיטב המאמנים ואנשי המקצוע לכל אגודה שמעוניינת. אנחנו מאמינים שפעילות בינלאומית תחזור בקרוב ולכן התחלנו באימון של סגלי הנבחרות הצעירות, החל מהקדטים ועד העתודה בנות ובנים, על מנת שכל מי שאין לו מסגרת בקבוצה יוכל להתכונן לקיץ".

מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר:

"דווקא בימים שהנבחרות משחקות, אסור לנו לשכוח את תפקידנו כהתאחדות. בימים אלו אנחנו עדי למאות אלפי ילדים שנמצאים בבית ומשתוקקים לחזור למגרשים, זו תקופה לא פשוטה עבורם גם בצד הפיזי וגם בצד הנפשי. אנחנו פועלים במסגרת הקרן כדי לאפשר לכל ילד ולכל מועדון לחזור לפעילות. אני רוצה להודות לכל המעורבים ולנצל את ההזדמנות לקרוא ולהצטרף ולתרום לקרן הזו".

"אין היום קבוצת כדורגל שרוצה להירשם ולא יכולה לעשות את זה. בצד המקצועי אנחנו פועלים יחד עם אגף ההדרכה שלנו להמשיך את האימונים וההכשרות של המאמנים, אנחנו בקשר רציף עם משרד הספורט וזו הזדמנות להודות לשר ולמנכ"ל על המאמצים היומיומיים להחזיר את הספורט. כולנו תקווה שנוכל לעשות את זה במהרה".

מנכ"ל עמותת ערכים בספורט, ערן איתן:

"ערכים בספורט גאה להוביל בשנים האחרונות את תקווה ישראלית בספורט, תכנית הדגל של נשיא המדינה. היוזמה שאנחנו משיקים פה היום מהווה קרש הצלה לילדים ומועודנים רבים. ערכים בספורט פועלת בשטח בתקופת המשבר ושומעת בקשב רק את כל הקשיים. אנחנו מחוייבים למהלך הזה ונמשיך ללוות את המועדונים בימים אלו אנחנו מגבשים יחד עם איגוד הכדורסל את התכנית. ההתנדבות של גברת רונית דאבוש ונסיונה הרב נותנים לנו את הגב ואת הבטחון. תודה למשרד התרבות והספורט וגם ליו"ר הועדה המקצועית באיגוד הכדורסל עמוס פרישמן".

יושבת ראש הקרן, גברת נורית דאבוש:

"אנחנו נמצאים במעמד מרגש, חוסן לאומי נבחן במרכיב הקהילתי שלו. מה שעושה היום בית הנשיא ומשרד התרבות והספורט זה חיזוק משמעותי לחוסנה של מדינת ישראל. שדה הקרב האמיתי הוא הערכי והחינוכי, הקמתה של הקרן היא הבנה שזה חלק מחוסנה הלאומי של המדינה. אנחנו ננסה בהמשך לצרף ענפי ספורט נוספים לצד ענפי הספורט המובילים. זו הזדמנות טובה להגיד תודה לאיגוד הכדורסל שהיה החלוץ ואנחנו רוצים לצרף עוד ענפים כדי שלא יהיה ילד במדינה שלא יוכל להתאמן בשל היעדר יכולת כלכלית. תודה לבית הנשיא ולמשרד התרבות הספורט, תודה לערן איתן מעמותת ערכים בספורט, לזכותו יאמר שהמוטיבציה והמסירות הביאו את כולנו לרגע המרגש הזה".

"חשיבותה של הקרן היא שזו הקרן החברתית הראשונה בספורט. המלגות ינתנו לילדים עצמן דרך המועדונים, בעתיד אני רואה גידול של הקרן. אני מקווה מאוד שפילטנרופים נוספים יצטרפו והתמיכה של משרד הספורט תימשך".

אהרון לייבוביץ', מקרן סילבן אדאמס:

"סילבן והקרן משקיעים הרבה בספורט הישראלי ומאמינים ביצירת דור חדש בספורט הישראלי התחרותי. לא ניתן לשום דבר להפריע לנו לעשות את זה. ספורט חיוני להתפתחות של בני נוער, אנחנו גאים להיות חלק מהקרן הזו ולהבטיח ששום דבר לא יחסר לילדים. תודה לכולם ואנחנו גאים להיות חלק מזה".

צילומים: בית הנשיא