הכר את היריבות

נבחרת ישראל הוגרלה לבית א' של אליפות אירופה שיתקיים במונפלייה, צרפת. הבית כולל 6 נבחרות, 4 הראשונות בבית יעלו לשלב השני שיתקיים גם הוא בצרפת בעיר ליל.

בואו נכיר את היריבות.

eurobasket

רוסיה – 5.9 בשעה 18:30

המדינה – הגדולה ביותר באירופה (חלקה באסיה) עם כ-143 מיליון תושבים.

כדורסל – רוסיה היא מעצמת כדורסל. משנת 1947 ועד פירוקה של בריה"מ זכתה במדלייה בכל אחת מאליפויות אירופה. מאז ועד היום הוסיפה עוד 4 מדליות, שתיים מארד ואחת מכסף וזהב. האחרונה בשנת 2011, זו גם הייתה האליפות האחרונה של אחד דייויד בלאט כמאמן הנבחרת הזו.

באליפות האחרונה, כמו נבחרת ישראל, הודחה כבר אחרי השלב הראשון. העפילה לאליפות הנוכחית בקושי רב אחרי הפסד לשוויץ.

הכדורסל ברוסיה נמצא בפריחה כלכלית למרות המשבר במדינה וחלק מהקבוצות משלמות סכומי עתק לשחקנים. מצד שני אין ברוסיה ליגה מקצוענית והקבוצות הבכירות משחקות בליגת ה-VTB המזרח אירופית.

מאמן הנבחרת: יבגני פשוטין

הסגל: רוסיה נמצאת בהליך של החלפת משמרות. אנדריי קירילנקו הגדול פרש מכדורסל וכך גם סאשה קאון והוא רק בן 30, ויקטור חרייפה פרש מהנבחרת. לרוסים יש לא מעט בעיות. טימות'י מוזגוב, הסנטר של קליבלנד פצוע ולא ישחק ולא ברור גם מעמדו של אלכסיי שבד, שעזב את הניקס לטובת חוזה עתק בחימקי. הרוסים יתבססו על הותיקים ויטאלי פרידזון, אנדריי ורונצ'וביץ' וסרגיי מוניה לצד צעירים שיקבלו הזדמנות כמו צמד הגבוהים פאבל קורבנוב ורוסלאן פרטיב. לרוסים יש גם צמד ענקים צעיר מאוד בסגל ארטם קלימנקו (2.14) ודיסינטאגוב (2.21) אבל ספק אם הם יזכו לדקות באליפות אירופה.

הערכה: הרוסים טובים אבל לא בלתי עבירים. אפשר לנצח אותם והם סובלים מחוסר יציבות גדולה.

פינלנד – 6.9 בשעה 18:30

המדינה: 5.2 מיליון תושבים בלבד במדינה שגדולה מישראל פי 11 בערך.

כדורסל – פינלנד נמצאת בתקופה הטובה בתולדותיה ככל הנראה. הליגה בפינלנד לא נחשבת לחזקה מדי, אבל הנבחרת בעלייה גדולה וגם הנבחרת הצעירה שלה העפילה רק בקיץ הזה לדרג א'. סיימה את שתי האליפויות אירופה האחרונות במקום התשיעי, מה שהוביל לקבלת כרטיס חופשי לאליפות עולם בספרד. מדובר בהישג אדיר עבור נבחרת שעד שנת 2007 בקושי עלתה לטורנירי הגמר של אליפויות אירופה.

אחד החוזקות הגדולות של הפינים זה הקהל שלהם. כ-6,000 פינים טסו לאליפות העולם בקיץ שעבר בספרד ולמונפלייה יגיע כ-4,000 שישתו יופי בבוקר ויעודד נהדר את הנבחרת שלהם בערב.

מאמן: הנריק דנטמאן. מאמן את הנבחרת מאז 2004. לפני כן זכה עם גרמניה באליפות אירופה.

הסגל: הכוכב הגדול של הפינים הוא בלי ספק פטרי קופונן, הסקורר האדיר של חימקי, שמעדיף את אירופה על ה-NBA ולא מפסיד מזה אגורה שחוקה. הפינים הצטיידו ברכז אמריקאי ג'מאר וילסון. הפינים הם קלעים נהדרים ואתלטים מצויינים ויש להם אמריקאי מבית, אזרח לכל דבר ועניין ג'רלאד לי ובכלל זו קבוצה נהדרת.

הערכה: הפינים יעלו גם הפעם לשלב השני. מדובר בנבחרת מאוד מגובשת, עם יכולות גבוהות מאוד ולא יהיה קל לאף אחד לנצח אותם.

בוסניה – 7.9 בשעה 18:30

המדינה: אחת מהמדינות שיצאו מיוגוסלביה הגדולה. כ-4 מיליון תושבים, מחציתם בערך מוסלמים.

כדורסל – הליגה בבוסניה חלשה והקבוצות אינן מצליחות במפעלים האירופיים, איגוקאה הנציגה היחידה של המדינה בליגה האדריאתית סיימה במקום ה-12 מתוך 14. עם זאת צריך לזכור, מדובר במדינה שיצאה מתוך יוגוסלביה הגדולה ומכך יוצא שכשרון לא חסר שם. הבעיה של הבוסנים זה אופי. הם נכשלים אליפות אחרי אליפות, אבל ממשיכים ליצא שחקנים לליגות המובילות באירופה.

מאמן: דושקו איבאנוביץ'

הסגל: מירזה טלטוביץ' הכוכב הגדול של בוסניה ואחד הצלפים הטובים גם ב-NBA פרש מהסגל בגלל בעיית בריאותית וכך גם יוסוף נורקיץ' מדנוור נאגטס. הסקורר הבולט של הבוסנים אמור להיות הגארד של באיירן מינכן ניהד דג'דוביץ' ובסגל שלהם יש הרבה מאוד צעירים שינסו לקחת את ההזדמנות שנפלה בחלקם. הבוסנים רשמו שני מתאזרחים את זכארי רייט ואת אלכס רנפור במטרה לחזק את הקו האחורי הדליל שלהם.

הערכה: כדי לעלות שלב חייבים לנצח את בוסניה. נבחרת לא יציבה עם מאמן מעבר לשיאו.

פולין – 9.9 בשעה 18:30

המדינה: מדינה ענקית עם כ-39 מיליון תושבים.

כדורסל – גם הליגה בפולין לא נחשבת לעוצמתית במיוחד, אבל מדי פעם יש קבוצה שמשקיעה כספים רבים כדי לשחק ביורוליג. הפולנים גבוהים ורואים את זה בסגל שלהם שמונה כמה ענקים של ממש. כמו ישראל הפולנים לא עברו שלב באליפות אירופה בשתי האליפויות האחרונות ויש להם ציפיות גבוהות הפעם.

המאמן: מייקל טיילור. אימן בעונה האחרונה בליגת ה-NBDL בקבוצה מבוסטון. היה בעבר בצוות האימון של נבחרת צ'כיה.

הסגל: הותיקים מצ'אי למפה ומיכאל איגנרסקי פרשו מהנבחרת, אבל לפולנים יש סגל חזק. הכוכב הגדול הוא מרסין גורטאט, הסנטר הענק של וושינגטון ויזרדס, ואותו לכולם יהיה קשה לעצור. הפולנים הביאו קלעי נהדר כמתאזרח את איי.ג'יי סלאטר לשעבר בפנתיאניקוס והם ימשיכו להתבסס על הסגל שהצליח לעלות לאליפות בקיץ שעבר ורובו משחק בקבוצות המובילות בפולין ז'לונה גורה וזגורזאלץ.

הערכה: הפולנים לא רעים בכלל. נכון שפרט לגורטאט אין להם שמות גדולים במיוחד, אבל זו נבחרת עמוקה, עיקשת עם קליעה טובה מאוד מבחוץ.

צרפת – 10.9 בשעה 22:00

המדינה: אחת המדינות החשובות באירופה עם יותר מ-66 מליון תושבים ואין ספורט שהם לא טובים בו.

כדורסל – נכון שהליגה בצרפת זה לא ספרד ואפילו לא איטליה, אבל זו ליגה קשה, מאוד אתלטית ויצואנית מובחרת של שחקנים לכל העולם. הצרפתים הם אלופי אירופה ובאים לשחק אצלם בבית עם מטרה אחת ברור לזכות בגביע שוב. טוני פארקר, הכוכב הגדול, כבר אמר שזו כנראה הנבחרת הטובה ביותר בתולדות צרפת וזה אומר הכל.

מאמן: וינסנט קולה, הוביל את צרפת לזכייה בתואר לפני שנתיים בסלובניה.

הסגל: אז פארקר מוביל חבורת שחקני NBA מחוזקת בכמה שחקנים שמשחקים באירופה והם ברמה אחרת מכל הבית הזה. ג'ואקים נואה הסנטר של שיקאגו מחוץ לסגל, אבל גם ככה מדובר בקבוצה אדירה עם רמת אתלטיות נדירה. רודי גובר ואלכסי אג'נסה מרכיבים קו קדמי אדיר, קלעים מיכאל גלאבל, נאנדו דה קולות וניקולאס באטום והדבק של כל החבורה המוכשרת הזו בוריס דיאו שעושה בדיוק את אותו התפקיד בסן אטוניו ספרס.

הערכה: יסיימו את הבית הזה ללא הפסד מול הקהל הביתי שלהם וכל זה בדרך לגמר ב-20 בספטמבר בליל.