אייס מן הישראלי: זרקור על הקריירה של דורון שפר

שמחים לחנוך פינה חדשה, שתתמקד בקריירה של שחקנים ישראלים לאורך ההיסטוריה, לכל מי שצעיר בכדי להכיר או מספיק מבוגר בשביל להיזכר. והיום הזרקור שלנו הוא על דורון שפר.

דורון שפר נולד ב-12 במרץ 1972 ברמת אפעל ולאורך ילדותו שיחק כדורסל במועדון הספורט בשכונה בה גדל. לאחר שעבר גם בהפועל גבעתיים, הגיע לחממה של הפועל גליל עליון כאשר בעונתו השלישית בקבוצה, בגיל 21 בלבד, חולל שפר יחד עם חבריו לגליל את אחת הסנסציות הגדולות שידע הכדורסל הישראלי כשהפועל גליל עליון זכתה באליפות המדינה וקטעה רצף של 23 שנים בה זכתה בתואר מכבי ת"א בעונת 1992/93.

באותה עונה נבחר שפר לשחקן העונה, הוביל את גליל עליון גם לחצי גמר גביע למחזיקות גביע וסחף גם את נבחרת העתודה למקום הרביעי באליפות אירופה והשתתפות בגביע העולם.

בסיום אותה עונה יצא שפר להגשים את חלומו בחו"ל ושיחק במכללת קונטיקט, שם דבק בו הכינוי "אייס מן". במשך 3 שנים רצופות זכתה הקבוצה בתואר אליפות ה"ביג איסט" כששפר מככב כאחד משחקני המפתח את המכללה לצד שמות גדולים של דוניאל מארשל וריי אלן. בעונתו הראשונה אף זכה בתואר "רוקי השנה" בביג איסט.

בתום 3 שנים במכללה נרשם שפר לדראפט 1996 במטרה להגשים את החלום הגדול ולהצטרף ל-NBA. שפר נבחר בסיבוב השני בבחירה מספר 36 ע"י הלוס אנג'לס קליפרס אך לא קיבל חוזה בקבוצה וחזר ארצה, למכבי תל אביב.

עם מכבי ת"א זכה שפר ב-3 אליפויות כאשר לצידו שיחק עודד קטש בקו האחורי של הצהובים. השניים זכו לכינוי "קטשפר" אבל נפרדו דרכיהם אחרי שנתיחם. לגמר הפיינל פור בעונת 99/00, עונתו השלישית והאחרונה של שפר במכבי ת"א של אותה תקופה, הגיעו כיריבים. בקיץ 2000 הדהים שפר את עולם הספורט הישראלי כשהחליט לפרוש בגיל 28 בלבד. "הלב אמר לי", אמר שפר במסיבת העיתונאים המפורסמת.

אחרי הפרישה עבר שפר מסע רוחני, טיול ארוך והודו וגם התגברות על מחלה קשה. באמצע עונת 2002/03 חזר שפר לשחק כדורסל במדי מכבי ת"א וזכה עמה באליפות נוספת.

בקיץ 2003 הודיע שפר כי הוא עובר להפועל ירושלים. כבר בשנה הראשונה במלחה הוביל שפר את קבוצתו לזכיה בגביע היול"ב, התואר האירופי היחיד של קבוצה ישראלית שהיא לא מכבי ת"א, וזאת אחרי ניצחון בגמר על ריאל מדריד הגדולה באולם בשרלרואה.

שפר המשיך לעונה נוספת בירושלים ובקיץ 2005 חתם לעונה אחת בהפועל ת"א. אחרי מספר חודשים פרש שפר בפעם השניה מכדורסל.

לאחר הפרישה החל שפר בתהליך חזרה בתשובה כשבמקביל הוא מדי פעם ניסה לחזור ולשחק, אם זה במדי הפועל גליל עליון, הפועל צפת או אליצור גבעתיים מהליגות הנמוכות.

שפר צבר 6 אליפויות, חמש מהן עם מכבי ת"א ואחת היסטורית עם הפועל גליל עליון. יש לו 5 גביעי מדינה, ארבע מהן עם מכבי ת"א ואחד עם הפועל גליל עליון. הוא זכה בגביע היול"ב עם הפועל ירושלים, נבחר למשחק היורוסטארס של פיב"א ב-1998 וזכה ברוקי השנה בביג איסט בשנת 1994.

שפר היה חלק מרכזי בנבחרת ישראל של שנות ה-90 ושותף בעשרות משחקים, הוא השתתף 4 פעמים באליפות אירופה – 1993, 1995, 1997 ו-1999. שיא הנקודות שלו במשחק של נבחרת ישראל באליפות אירופה היה ב-1999 בצרפת בהפסד לנבחרת רוסיה 84-93, אז הוא קלע 26 נקודות.

בשנת 2013 הוציא שפר את הספר "ענני" המספר את סיפור חייו המרתק.