הערב המכריע: מי תעלה לליגת העל?

ערב של הכרעות מחכה לנו בליגה הלאומית כאשר שני המשחקים המכריעים בסדרות חצי הגמר יתקיימו ויקבעו מי תעלה לליגת העל ולסדרת הגמר, ומי תסיים את העונה. הפועל גליל עליון תארח את הפועל עפולה, אליצור אשקלון תארח את אליצור נתניה ושני המשחקים בהצגה כפולה בערוץ ספורט5+ החל מהשעה 19:00.

מאת: ניב שמולי

הפועל 'נופר אנרגיה' גליל עליון – הפועל עפולה (2:2 בסדרה, 21:15)

משחק שיא של קרון דשילדס במשחק הרביעי בסדרה קבע שיוויון 2:2 , ומשחק חמישי ומכריע בכפר בלום. הקבוצה של ברק פלג טרם הפסידה משחק ביתי במהלך הפלייאוף הנוכחי, ותרצה לשמור על המאזן הזה גם במשחק הקובע ביותר של העונה. מי שמוכיח שוב את יכולתו הוא קרון דשילדס שקלע 37 נקודות במשחק האחרון, וכזכור טרם הפסיד סדרה בישראל.

בהפועל עפולה בהחלט יכולים להיות מרוצים מהיכולת בשני המשחקים הביתיים שלהם, ובכדי לנצח בכפר בלום יצטרכו להיות מפוקסים לכל אורך המשחק. בגליל עליון מתכוננים לאולם מלא ואווירה ביתית שתעזור להם להעפיל לליגת העל. אחד ההבדלים המהותיים בסדרה הוא התרומה של שני הזרים – הצמד של עפולה מעמיד לאורך הסדרה 42 נקודות בממוצע, בעוד הצמד של הפועל 'נופר אנרגיה' גליל עליון מעמיד 25.5. יחד עם זאת, הישראלים של ברק פלג מחפים על כך ומצליחים להתעלות. בשני המשחקים אותם הפועל עפולה ניצחה היא קלעה 89.5 נקודות, לעומת 71.5 נקודות בשני המשחקים בהם הפסידה.

נתונים מהעבר:
*הפעם האחרונה בה הפועל עפולה הייתה בליגת העל הייתה בעונת 2009/10. הפעם האחרונה בה הקבוצה מכפר בלום הייתה בליגת העל הייתה בעונת 2007/08, כשלארחיה עברה הקבוצה לשחק בגן נר ושינתה את שמה.
*לא פעם ראינו בעבר קבוצות שלא סיימו במקום הראשון עולות לליגת העל, אך מתי קבוצה ממקום 7 עשתה זאת? לפי הרישומים שלנו – מעולם לא!
*בפעם האחרונה בה הפועל 'נופר אנרגיה' גליל עליון הגיע למשחק הכרעה בכפר בלום בידיעה שהפסד שולח אותה הביתה, היא ניצחה. זה קרה בעונת 2018/19 מול אליצור איתו אשקלון במסגרת רבע הגמר.
*בדיוק לפני עשור אדריאן יוטר פספס עליית ליגה עם הפועל ת"א לאחר הפסד בגמר ל-מ.כ הבקעה. הפעם, הוא יקווה להיות בצד השמח.
*אלון ספיר פספס עליית ליגה בשנתיים האחרונות בהן התקיים הפלייאוף. האם בפעם השלישית הוא יעשה זאת?
*עומר טל יקווה להעלות ליגה בפעם השנייה ברצף, לאחר שאשתקד עשה זאת עם הפועל חיפה.

אליצור איתו אשקלון – אליצור 'קוסמוס נדל"ן' נתניה (2:2 בסדרה, 19:00)

משחק חמישי על כל הקופה. אליצור איתו אשקלון מגיעה למשחק האחרון של העונה כשהיא לאחר שני הפסדים והייתה רחוקה שנייה אחת מעלייה לליגת העל. אלא שמאז אותה התקפה אחרונה של היהלומים במשחק השלישי – המומנטום התהפך לגמרי. הקבוצה של רובן נייברגר כפתה משחק רביעי וניצחה אותו ללא עוררין עם תצוגה הגנתית מרשימה שמשאירה את אלופת העונה הסדירה על 9 נקודות ברבע הראשון ו-8 נקודות ברבע השלישי.

עם שני הניצחונות האחרונים, נראה כי המומנטום בסדרה עבד לצד הצהוב, ובאשקלון יצטרכו לחזור למסלול בכדי לעמוד במטרה אותה הציבו בתחילת העונה. השינוי העיקרי בשני המשחקים האחרונים מבחינת אליצור 'קוסמוס נדל"ן' נתניה הוא רועי פריצקי. הגארד העמיד בשני הניצחונות של קבוצתו 15.5 נקודות, לעומת 6.5 נקודות בלבד בשני המשחקים הראשונים. במהלך כל העונה אליצור איתו אשקלון קלעה ארבע פעמים פחות מ-70 נקודות למשחק – בכל המקרים היא ירדה מנוצחת. הקבוצה של אריק אלפסי, שתהנה מאולם מלא, תרצה להיעזר בניסיון הרב שיש לשחקניה על מנת להכריע את הסדרה ולחגוג בסוף הערב.

נתונים מהעבר:
*אליצור 'קוסמוס נדל"ן' נתניה לא הייתה בליגת העל מאז עונת 2009/10. עונה קודם לכן היא עלתה ליגה אחרי שסיימה את העונה הסדירה בפסגה.
*אם תפסיד, אליצור איתו אשקלון תמישך מסורת בה אלופת העונה הסדירה לא מצליחה לעלות ליגה בפלייאוף. מאז עונת 2014/15 עשתה זאת רק הפועל גלבוע/גליל, וכשזה קרה זה היה במשחק חמישי.
*הקבוצה האחרונה שניצחה את המשחק החמישי על עליית ליגה בחוץ הייתה מכבי קרית גת בעונת 2014/15. מאז, בכל סדרה בת חמישה משחקים שהגיע למשחק אחרון – הקבוצה המקומית ניצחה. אגב, באותה העונה אליצור 'קוסמוס נדל"ן' נתניה נעצרה בחצי הגמר.