"נתתי את הנשמה ומחזירים לי עכשיו"

מומו לוצקי התרגש ממשחק ההוקרה: "עושה טוב על הלב". השר מיקי זוהר: "איש ספורט בכל רמ"ח אבריו". צביקה שרף: "איש של שלום ואהבה" (צילום: אלן שיבר)

ערב ההוקרה למומו לוצקי, המנהל האגדי של נבחרת ישראל, משך אליו את מיטב השחקנים והמאמנים של הכדורסל המקומי בעשורים האחרונים. צביקה שרף ומוטי דניאל עמדו על הקווים, שחקני ההווה והעבר סיפקו כדורסל נהדר וכל מי שהיה הערב (שלישי) באולם רוזמרין בפתח תקווה יצא עם חיוך גדול על הפנים.

"אני מרגיש טוב עם תשומת הלב", אמר לוצקי עצמו עם החיוך המוכר שלו, "אני שמח להיות בעיר שנולדתי בה ומקווה להיות בה עוד שנים רבות. כשאני שיחקתי לא היו אולמות, שיחקנו במגרש פתוח. לפני 23 שנים הפכתי להיות מנהל הנבחרת בנסיעה לאתונה ומאז הייתי. בשביל להיות מנהל נבחרת כל השנים, צריך להיות איש שאוהב ספורט, צריך אנשים טובים לידי כמו צביקה שרף, צריך לעשות הכל בשביל שיהיה טוב. נתתי את הנשמה והם מחזירים לי עכשיו, זה עושה טוב על הלב".


צילום: אלן שיבר

"אני לא שוכח את התקופה שהייתי יו"ר מכבי קרית גת בכדורסל ואז הוא היה האיש המשמעותי במרכז מכבי", נזכר שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, "תמיד אם היו בעיות או בכל נושא היינו פונים למומו לוצקי. לאחר מכן עם השנים שלו בנבחרת ישראל, הוא תרם לחבר'ה כל כך הרבה, אם זה מהניסיון, אם זה מהשקט שלו, אם זה מהמקצועיות, מהאהבה והחום שהביאו הרבה מאוד הישגים. אני זוכר אותו מניף את השחקנים אחרי הניצחונות, הוא פשוט איש ספורט בכל רמ"ח איבריו ואי אפשר לשכוח את השנים המדהימות שהוא נתן".

"היה לי העונג והכבוד להיות הקפטן האחרון שלך", אמר עומרי כספי, "אתה הלב והנשמה של הארגון. ידעת לגעת בכל שחקן, ידעת להעיר אותנו עם חיבוק אחרי הפסד וחיוך גדול אחרי ניצחון".


צילומים: אלן שיבר

בנו של מומו, עידן לוצקי: "אני מודה לכל המארגנים שעבדו קשה בשביל האירוע הזה. היו שחקנים שביקשו לדחות את המשחק בשביל להיות כאן וזה לא מובן מאליו. זה הדבר הכי גדול שקרה לנו ואנחנו לא נשכח את זה בחיים. אבא נגע לכולם בלב, הוא האיש הכי טוב בעולם. הוא לא מרבה במילים, אבל יודע להגיד את מה שכל אחד צריך. תמיד ידענו שיש לו משפחה גדולה יותר מהמשפחה הגרעינית: משפחת הכדורסל. הוא שירת את הנבחרת בהתנדבות כי הוא פשוט אוהב את נבחרת ישראל. יש לנו בישראל את 'המומו-מנטליטי'. הספורט זורם בכל רמ"ח איבריו. הוא לא הפסיק להתעסק בספורט גם כשהוא כבר יצא לפנסיה. אבא שלי הוא קונצנזוס, באמת כולם אוהבים אותו".

צביקה שרף, שאימן את אחת הנבחרות במשחק: "אני בין הזקנים פה באולם. אני זוכר את מומו כשחקן, הוא היה שחקן גדול עם נאמנות למכבי פתח תקווה. הכוכבים היו הולכים למכבי או הפועל תל אביב אבל הוא נשאר נאמן. מומו היה גם מאמן כמה שנים ואפילו המאמן של אשתי במכבי רמת חן. מומו הוא איש של שלום, שקט ואהבה, מטפל בכל המשברים שיש בקבוצה. בדרך כלל במשחקי ותיקים כולם מתחמקים, אבל במקרה הזה היה ריב בין השחקנים מי יבוא ומי שלא בא התלונן שלא שמו אותו בסגלים".

"מומו הוא נדיר בטוב ליבו", החמיא עדי גורדון, "יש לו אינטליגנציה רגשית בלתי רגילה. הנוכחות שלו גם בלי לדבר או לעשות הייתה מאזנת אותנו בנבחרת".


צילום: אלן שיבר

נדב הנפלד: "זה מאוד מרגש, אני פשוט בשוק. ידעתי שעושים משחק, כמובן שישר הסכמתי ונחמד מאוד לבוא לכבודו ולראות אותו. ההיענות היא מדהימה, לא האמנתי שיהיו כל כך הרבה שחקנים מכל מיני דורות. מומו הוא האיש של כולנו. הוא דמות ומופת, איש כזה טוב לב, כזה נחמד. לא זוכר שמתישהו הוא אמר למישהו לא ולא מצא פתרון למשהו. הכל תמיד בנועם, בצחוק ובחוש הומור, אז במחשבה שניה זה לא מפתיע שכולם הגיעו לפה. אני מאחל לו ולכולנו בריאות".

יניב גרין: "מומו הוא האבא של השחקנים. כל מי שעבר בנבחרת ישראל עבר תחת מומו. כשרואים את ההיענות היום של השחקנים מכל הדורות להגיע לאירוע, לא חושב שמישהו אמר שהוא לא יכול להגיע, מבינים מזה כמה מומו היה אבא של השחקנים. אני שמח להיות פה בשביל מומו שיוכל עוד פעם להתרגש איתנו".

עמית תמיר: "מהיום הראשון שפוגשים את מומו מבינים כמה גדול הלב שלו. הוא גבוה וגדול – וככה גם הלב שלו. מהמילה הראשונה שיוצאת לו מהפה מבינים איזה לב יש לו. הוא היה כמו אבא של השחקנים, תמיד ידע להגיד את המילים הנכונות. ולכל השחקנים שהגיעו היה חשוב לכבד אותו, כולם התייצבו ולא היה מצב לפספס את זה. מומו הוא אגדה וכל מי שבכדורסל בישראל יודע כמה הוא חשוב וכמה הוא חלק מהיכל התהילה של הענף הזה".