הליגה הלאומית לנשים פותחת עונה

עונת 23/24 בליגה הלאומית יוצאת לדרך. הפועל לב ירושלים האלופה כבר עושה חיל בליגה הראשונה, ולא מעט שחקניות מוכשרות גם הן עשו את קפיצת המדרגה ועלו לליגה הבכירה. ולצד זה קיבלנו גם כמה קאמבקים מעניינים של שחקניות מוכרות שחוזרות לעוד עונה בלאומית ויחזקו אותה. כשכמה שחקניות 'שוברות שוויון' כבר בליגת העל, נראה שהעונה הליגה אמורה להיות שוויונית במיוחד באזור הצמרת עם כמה מועמדות טובות לאליפות.

ואם כבר אמרנו אליפות, אז בדומה לעונה שעברה גם העונה מחכים לנו 2 סיבובים ולאחר מכן 4 הראשונות יעפילו למשחקי חצי גמר (הטוב משני משחקים) ומשם לגמר (הטוב משני משחקים) על הצלחת שמעניק גם כרטיס לליגת העל.  

דבר שמאפיין היטב העונה את הליגה היא כמות גבוה של שחקניות מילואים פעילות, כשכמעט בכל קבוצה תמצאו שחקנית  או יותר שלוקחות חלק פעיל כרגע בלחימה ותצטרכנה למצוא את הדרך לשלב את הכדורסל.

אלו 14 הקבוצות שישחקו העונה בליגה הלאומית לנשים:

הפועל כפ"ס סגנית האלופה וסגנית מחזיקת הגביע מהעונה החולפת מציגה סגל כמעט זהה בעונה הנוכחית. 7 שחקניות ממשיכות לעונה נוספת, ובראשן ענבר לברון שנבחרה לחמישיית, ליעד אורבך, דרור מייברג ובוגרת מחלקת הנערות אופיר פרפרה. הקבוצה התחזקה בשחקנית נבחרת העתודה נגה אטינגר, במילואימניקית הפעילה עמית מלכה וברוני גולדין שגדלה במחלקת הנערות של כפ"ס וחזרה הביתה. בנוסף כפ"ס ביצעה חילוף על הקווים כשיניב פילו חזר לקדנציה נוספת בקבוצה, כשהקודמת הסתיימה באליפות.

א.ס. רמה"ש שהגיעה אשתקד לחצי גמר הפלייאוף גם היא מציגה המשכיות רצינית בגזרת הסגל, כשגם המאמנת אודליה מדמון ממשיכה. בדומה לשנים הקודמות, רמה"ש תמשיך לשלב בקבוצה הבוגרת הרבה משחקניות ובוגרות מחלקת הנערות שלהן שעושה חיל. בין השמות הבולטים בסגל העונה אפשר לציין את רוני קלינגר שהייתה אחת השחקניות המובילות בעונה שעברה; דניאל חג'ג' שחזרה ללאומית אחרי כמה עונות בליגת העל; שחקנית נבחרת הנערות נועה פלר שהצטרפה ותשתף שוב פעולה עם רוני נוה שגם הייתה בנבחרת, ורותם כחלון שנבחרה לחמישיית העונה לנערות בשנה שעברה.

בשנתיים האחרונות הפועל גלבוע מעיינות סיימה את העונה באמצע הטבלה, ולאור ההחתמות שנעשו בצפון בקיץ נראה שהם מכוונים הרבה יותר גבוה מזה. לצד המשכיות של שחקניות מובילות כמו שירלי קאלו, נועה רודה, נעה שמעוני ומורג'אן סעדה, גלבוע מעיינות החתימה כמה מהשחקניות המובילות של הליגה מאשתקד – יעל טויטו מרעננה, פיירוז חאג' ואסיל עודה מכאוכב, וכן את עמית כהן שחתומה על שתי עליות מהליגה הארצית בשנתיים האחרונות. את הקבוצה יאמן ברק ויינריב.

גם בני יהודה יכולה לשאוף העונה למקום יותר גבוה מהמקום בו סיימה עונה שעברה (7). השחקניות המנוסות מורן ספיר, מגי איזה ורעות מסילתי ממשיכות לעונה נוספת ואליהן הצטרפו הדר לזרוב, נטע רפאל ואוראל גלברט שמגיעה מארה"ב לעונה ראשונה בארץ. בקבוצה גם ישולבו שחקניות מחלקת הנערות שכבר הראו כישרון בעונה שעברה. טל דוויק שגדלה כשחקנית וכמאמנת במועדון תעמוד העונה לראשונה כמאמנת ראשית על הקווים.

הפועל עמק יזרעאל רשמה סיום עונה מאכזב יחסית, כשלמרות שורת נצחונות הגיע הפסד אחד שהשאיר אותה במקום החמישי ומחוץ לפלייאוף. העונה בצפון יכוונו שוב להגיע לצמרת, כשרוב הסגל המוביל ממשיך: נעמה הלוי שהייתה סגנית מלכת הסלים בעונה שעברה, עלית כהן שנחשבת לאחת השומרות הטובות בליגה, בר אביטל, אורי אהרוני ושחקנית נבחרת הנערות ליאן אשל. הדר רפאל שהייתה מהשחקניות הבולטות של אליצור ת"א הצטרפה ואיתה גם אלה יערי שחזרה לליגה הלאומית. ירדן עיבל תאמן את הקבוצה.

קבוצה נוספת שממשיכה כמעט באותו הסגל מעונה שעברה היא מכבי רעננה שכמו רמה"ש מראה שילוב משמעותי של המחלקה הצעירה בקבוצת הנשים. גת מגידו שהייתה הקלעית המובילה של הקבוצה ממשיכה לעונה נוספת, ואיתה גם לירז קניג ורוני זהות. הרכזת ואחת המוסרות הבכירות בליגה לי קפיטולניק חזרה לעונה נוספת בקבוצה (הקודמת הסתיימה בגמר הפלייאוף) וגם שירה בן דוד הצטרפה. לירון שרף ממשיך כמאמן.

3 קבוצות חדשות הצטרפו העונה לליגה הלאומית – בנות הרצליה שירדה מליגת העל אחרי כמעט עשור בליגה הבכירה, עירוני נס ציונה שניצחה בפלייאוף העליה מהארצית את אליצור עירוני נתניה והפועל ב"ש שגברה בפלייאוף על מכבי כרמיאל. הרצליה נבנתה מחדש לחלוטין כשהיא אוספת אליה שחקניות מוכרות מרחבי הליגה כמו נועה שרביט וסהר דגן שהגיעו יחד מבני יהודה, מאיה משה, אופק אפרגן, אלה פינצי ששיחקה עם קבוצה בליגת העל בעבר ואופיר ויינטרוב ששיחקה במחלקת הנערות של הרצליה. על הקווים תעמוד גליה אורבך.

מהסגל של נס ציונה שעלה נשארו בעיקר שחקניות מחלקת הנערות שגם השנה יקבלו את הקרדיט להוביל את הקבוצה, ובראשן שחקניות נבחרת הנערות איילה אורן ומעין כהן. בין המצטרפות החדשות לקבוצה נמצאות גאיה סלס ותמר אנגל שזכו יחד עם הפועל לב ירושלים בדאבל בעונה שעברה, ומיקה יקיר ששיחקה בליגת העל בפ"ת. אסי ולט ימשיך כמאמן הקבוצה. ב"ש שמרה על יותר המשכיות ועל צביון מקומי, והתחזקה בגלי קונטס ששיחקה בכפ"ס, אופר טלקר שהייתה אחת קלעיות השלשות המובילות של העונה שעברה, וליאם בסטקאר ששיחקה בליגת העל. שחקנית העבר שני פרידמן תאמן את הקבוצה.

אקדמיית וינגייט תמשיך גם העונה באותו הפורמט, כשקבוצת השחקניות הצעירות תשחק במקביל בליגה הלאומית לנשים ובליגת העל לנערות א'. נטע קרומר שאימנה את הקבוצה עזבה ובמקומה קודם לעמדת המאמן הראשי אמיר פטל. בניגוד לשנים האחרונות האקדמיה מציגה סגל קצר יחסית, בו תמצאו גם כמה שחקניות נבחרת הקדטיות: לי טייכמן, מאי בייקו, נועה מגד ומיקה קניץ. כמו כן בסגל שחקניות צעירות מנבחרת U14: מעיין גורין, סביון קמר ומאיה הלוי.

אחד השינויים הגדולים שעשתה הקיץ אליצור יבנה הוא הפרידה מאמיל אליונסקי שעמד על הקווים ב-6 העונות האחרונות, ובמקומו יאמן העונה איתי נתיב שמגיע אחרי עונה בבני יהודה. יחד איתו מגיעה גם אריאנה פיליפס שרשמה עונה אישית טובה בכתום. לצד זה בקבוצה שמרו על מרבית הסגל המוביל בראשות שחר עמית שחקנית הבית, יאנה שפירו אחת השחקניות הותיקות בליגה, יעל טננבויים וכן מספר שחקניות ממחלקת הנערות.

הפועל מג'ד אלכרום תמשיך גם העונה להתבסס על שחקניות מקומיות ועל שחקניות מחלקת הנערות. בעונה שעברה זה עבד לה טוב כשסיימה במקום השישי, ולצד זה כמה שחקניות בכירות שלה קיבלו את הצ'אנס המגיע להן בליגת העל. ג'ואן מוחמד, רואן חמדאן ואעישה חיג'אזי שהובילו את הקבוצה אשתקד אמורות לעשות זאת גם העונה. חמודי מאענה ימשיך על הקווים.

הפועל כאוכב הייתה אחת ההפתעות המעיינות של העונה שעברה, אחרי שהצליחה להגיע לפלייאוף למרות עונה קשה רוויית פציעות וסגל חסר. רק 2 שחקניות נשארו בסגל של הקבוצה וגם המאמן התחלף (אייל אוריאל הגיע במקומו של נמרוד גנון), ועל הנייר נראה שיהיה לכאוכב קשה לשחזר את ההישג של שנה שעברה. הקבוצה מגיעה לליגה בסגל חדש שמרביתו בנוי על שחקניות ששיחקו בשנים האחרונות בליגה הארצית, כשבין החיזוקים העונה גם שחקנית נבחרת הנשים בעבר מרים חנון.

גם על אליצור ת"א עברה עונה לא קלה עם פציעות ושחקניות שהושבתו, וגם הם עשו השנה שינוי משמעותי. הסגל ברובו יורכב משחקניות צעירות שחלקן הגדול ממחלקת הנערות של אליצור ת"א ואליצור חולון, לצד כמה חיזוקים דוגמת הילה מימון, הילי בוים, דניאל סימן טוב ופיי אולאולה שחזרה הקיץ לארץ אחרי עונה בארה"ב.