משלחת מנהלי מועדוני ילדים ונוער השתלמה במנהלת הליגה הספרדית

משלחת של מנהלי מועדוני ילדים ונוער בכדורסל חזרה השבוע מהשתלמות בבית הספר לניהול של LaLiga (מנהלת הליגה הספרדית), ביקור שכלל למידה מאנשי המקצוע הבכירים ביותר בענף הכדורסל הספרדי עם דגש מיוחד על כדורסל נשים, מפגש עם מנהלים מהתאחדות הכדורסל הספרדית ומועדונים מקצועיים, וביקור באקדמיות כדורסל מקומיות.

ה-LaLiga, באמצעות בית הספר שלה לניהול והקרן לילדים ונוער במועדוני ספורט הישראלית שיתפו פעולה וקיימו למשלחת השתלמות בת ארבעה ימים במדריד. מנהלי מחלקות נוער של מועדונים מרחבי ישראל הוזמנו לבירת ספרד במטרה לחלוק שיטות עבודה מוכחות של האיגודים והמועדונים, לקדם נטוורקינג ולחזק את הקשרים בין הספורט הספרדי והישראלי בדגש על פיתוח מועדוני ילדים/ות ונוער תוך תפיסה מגדרית שוויונית.

המשלחת יצאה מטעם הקרן לילדים ונוער במועדוני ספורט, בחסות בית הנשיא, ובשיתוף איגוד הכדורסל הישראלי, עמותת "ערכים בספורט" ובתמיכת קרן סילבן אדמס ומשרד התרבות והספורט, שעובדים יחד בשנה האחרונה כדי ליצור ולקדם שוויון הזדמנויות בספורט על ידי העצמת מועדוני ספורט לילדים ונוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

ההשתלמות כללה את מיטב אנשי הכדורסל הספרדי, כמו חורחה גרבאחוסה, שחקן העבר המפואר ונשיא איגוד הכדורסל הספרדי ואליסה אגילר, מנהלת התחרויות של איגוד הכדורסל הספרדי. כמו כן, הועברו הרצאות ע"י מנהלים ממועדוני הפאר הספרדים: באסקוניה וולנסיה. למשלחת הייתה גם הזדמנות לבקר בשתי אקדמיות ילדים ונוער מובילות מהעיר מדריד כאשר באחת האקדמיות משחק הכדורסלן הישראלי גלעד לוי שהשתתף גם הוא בהרצאות ובדיונים.

משתתפי המשלחת למדו וקיבלו כלים ליישום של ערכי הספורט וזאת לצד מתודולוגיות כדורסל ספרדיות וכלים לשיווק ופיתוח המועדון. הביקור נחל הצלחה בהתחשב בכך שהמשלחת מישראל הצליחה ליצור קשרים חשובים עם מועדוני הכדורסל הספרדיים ואיגוד הכדורסל הספרדי, ואף החליפו מזכרות. התוכנית בת ארבעת הימים שימשה לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות, כאשר מנכ"לית עמותת "ערכים בספורט", בתל גרבי, אף שיתפה את פרטי המשלחת עם מיכל הרצוג, הגברת הראשונה של ישראל, לאחר חזרת המשלחת ארצה.

על המשלחת אמרה גרבי: "בחרנו בספורט הספרדי וב-LaLiga כי רצינו ללמוד מהטובים ביותר. בישראל יש הערכה רבה לענפי הספורט הספרדיים ובעיקר לכדורגל ולכדורסל שהם ענפי הספורט הפופולריים בעולם. יתרה מכך, בחרנו ב-La Liga מכיוון שמלבד היותה ליגת הכדורגל המובילה בעולם, היא גם מובילה תוכניות חברתיות וקהילתיות מעוררות השראה. בחרנו בספרד מכיוון שהערכים הללו טבועים ב-DNA של מועדונים ספרדיים, ואנו מקווים להנחיל גישה זו במועדוני הספורט בישראל".

כדי להסביר מדוע הקרן בחרה בבית הספר לניהול של ה-LaLiga אמר יו"ר עמותת ערכים בספורט מר ארנון שירן: "בחרנו ב-LaLiga ובספורט הספרדי משתי סיבות עיקריות. האחת הייתה שלפני כשלוש שנים שלחה LaLiga נציגה קבוע לישראל ובזמן הזה נוצר והתפתח הקשר בין הנציגה הספרדית לבין עמותת "ערכים בספורט". בנוסף לעובדה שה-LaLiga והתאחדות הכדורסל הספרדית נחשבות בין המובילות באירופה. המטרה שלנו היא לפתח את הכישורים של המועדונים שלנו כדי לעזור להנחיל את הערכים הללו בהתנהגות הספורטיבית שלהם.

המשוב משאר המשלחת היה חיובי באותה מידה. כפי שציינה ד"ר נטע אבוגוב, נציגת איגוד הכדורסל הישראלי: "ההשתלמות המרשימה העניקה למשלחת הישראלית כלים מקצועיים, חינוכיים וחברתיים שעשויים בהחלט לשפר את רמת הכדורסל הישראלי ברמה המקומית והארצית כאחד. זה היה מאיר עיניים לשמוע איך הכדורסל הספרדי שם את כדורסל הנשים בעדיפות עליונה ושערך השוויון הוא ערך מרכזי באיגוד הכדורסל הספרדי, כמו גם במועדונים מקומיים".

גלית מוסאי, מנהלת בא.ס רמת השרון, ספרה בסיום המשלחת שהיא קיבלה השראה וכלים לקחת את כדורסל הנשים לשלב הבא ומתכננת ליצור קשר עם בתי ספר מקומיים כדי לדון בשיתופי פעולה להכנסת בנות נוספות לספורט. גלית הוסיפה שקבלה כלים שימושיים כיצד לאמץ את המדיה החברתית ולמנף אותה.

לדעה זו שותף ערן טסל, מנכ"ל קבוצת הכדורסל מכבי עירוני רמת גן וחבר הנהלה באיגוד הכדורסל הישראלי, שאמר: "המפגשים שקיימנו והאנשים שפגשנו התמקדו בחשיבות הגוברת ובהשפעה של המדיה החברתית ובמיוחד שימוש ב-TikTok, על מנת לקדם את הכדורסל בקרב הדור הצעיר. הרגשתי אותו דבר כששמעתי על תחרויות 3×3 מרוב הדוברים. אנסה לקדם את שני המרכיבים הללו באופן מידי בארגון שלי".

באמצעות ארבעה ימים בלבד של שיחות ונטוורקינג, יחול שיפור מידי בהתפתחות הכדורסל בישראל. צמיחה והתמקצעות היא המטרה של בית הספר לניהול של ה- LaLiga. כפי שהסביר חוסה מויה, מנהל בית הספר: "אנחנו פועלים כדי לעזור למקצעה את ענף הספורט בכל הרמות. אנחנו רוצים לעזור על ידי שיתוף המומחיות שפיתחנו כאן ב-LaLiga."