שומרי מסורת: נבחרת העתודה באליפות אירופה

נבחרת העתודה תפתח מחר את הופעותיה באליפות אירופה עם מטען גדול על הגב. הנבחרת הזו זכתה בשנה שעברה במדליית הכסף באליפות שהייתה בכרתים ומדובר בנבחרת הכדור המצליחה ביותר בספורט הישראלי ושם המשחק הוא מסורת. מאז שנת 2000, זכתה נבחרות העתודה של ישראל פעמיים במקום הראשון ובזהב ועוד 4 פעמים במקום השני ומדליית הכסף.

בשנת 2000 הגיעה ההיסטוריה. אחרי שנים של כמעט וקרוב, הגיעה המדליה הראשונה. הנבחרת בהדרכת יורם חרוש שברה את תקרת הזכוכית, הגיעה לגמר אחרי ניצחון בחצי הגמר 65-69 על ספרד של פאו גאסול, פיליפה רייס, חוסה קלדרון וקרלוס קבזאס, פגשה בגמר את סלובניה והפסידה אחרי דרמה גדולה 66-65. זו היתה נבחרת אדירה של ישראל שממנה יצאו יניב גרין מלך ההופעות של נבחרת ישראל בכל הזמנים, טל בורשטיין שיהפוך גם לקפטן הנבחרת הבוגרת, אפיק נסים, משה מזרחי, ארז כץ ושחר גורדון שכולם הפכו לשחקני נבחרת ישראל הבוגרת.

בימים ההם אליפות אירופה התקיימה מדי שנתיים וכעבור 4 שנים שוב כסף לישראל, המאמן היה אריק שיבק, ושוב הפסד בגמר לסלובניה הפעם 66-61. גם הנבחרת הזו הצמיחה הרבה מאוד שחקנים לנבחרת הבוגרת. יותם הלפרין לימים קפטן הנבחרת, היה סגל מלך הסלים של האליפות, ליאור אליהו ורביב לימונד הפכו לשחקנים מובילים בנבחרת ועוד שחקני ליגה משמעותיים כמו אבי בן שימול, ליאור ליפשיץ,איגור סימין ואחרים. בחצי הגמר הנבחרת ניצחה את יוון 82-88 עם 32 נקודות של הלפרין וברבע הגמר את סרביה 82-83. גם באליפות הזו ישראל ניצחה את ספרד, הפעם מארק גאסול היה בסגל הספרדי.

החל משנת 2005 האליפות מתקיימת מדי שנה ללא מוקדמות ובשנת 2005 הנבחרת סיימה במקום הרביעי אחרי הפסד לסרביה במשחק על מדליית הארד 45-63, ליאור אליהו סיים את האליפות הזו במקום השלישי בין הקלעים עם 18 נקודות למשחק וכמובן שגם פה ישראל ניצחה את ספרד 65-71 עם 23 נקודות של אבי קזרנובסקי מול 15 של סרחיו רודריגז ו-14 של מארק גאסול.

ב-2007 הנבחרת שלנו שוב התקרבה למדליה. עמרי כספי, גל מקל ויוגב אוחיון, הובילו את הנבחרת למקום שישי, סרביה של מילוש תאודושיץ' ניצחה בגמר את ספרד של סרחיו יוי. ב-2009 הנבחרת ירדה לדרג ב' וחזרה ממנו רק ב-2012 תחת שרון דרוקר עם שחקנים כמו בר טימור, עוז בלייזר ושון דוסון. ב-2014 הנבחרת שוב התקרבה לפודיום, אבל הפסידה ברבע הגמר לסרביה 90-86 אחרי שתי הארכות. רפי מנקו הוליך את ישראל עם 28 נקודות.

ב-2017 התחיל דור הזהב של נבחרות ישראל בעת הזו. עודד קטש הוביל את נבחרת ישראל למקום השני בכרתים. תמיר בלאט, רועי הובר, יובל זוסמן, נתנאל ארצי ודניאל קופרברג, הובילו את הנבחרת לבית מוקדם מושלם, כולל ניצחון 88-94 על ליטא עם 27 נקודות ו-13 אסיסטים של בלאט שגם נבחר לחמישיית הטורניר. בחצי הגמר הגיע הניצחון הגדול מכולם, 52-74 על צרפת בחצי הגמר. הצגה ענקית של דניאל קופרברג עם 27 נקודות ו-9 ריבאונדים, 15 של ארצי, 12 להובר ו-10 עם 14 אסיסטים לבלאט, הממו את הצרפתים שעם סגל נוצץ כולל אוקובו, דיווארה ונואה לא מצאו את הידיים והרגליים. הגמר היה קשוח. האולם בכרתים היה מפוצץ ביוונים, האווירה לא קלה והנבחרת שלנו הפסידה לביתיים 65-56, למרות 23 נקודות של זוסמן.

שנה מאוחר יותר בקמניץ הגיעה ההיסטוריה ומדליית זהב ראשונה לישראל. אריאל בית הלחמי הוביל את זוסמן, דני אבדיה, מייקל בריסקר, גיל בני וחבורת הלוחמים להישג אדיר. האליפות התחילה בהפסד בנקודה לגרמניה הביתית והבית המוקדם הסתיים בנקמה ביוונים וניצחון 84-106, כשאבדיה, השחקן הצעיר באליפות מאותת עם 20 נקודות. במשחק ההצלבה הנבחרת עברה את שבדיה והגיעה לרבע הגמר מול ספרד החזקה. לספרדים לא היה שום סיכוי, ישראל ניצחה 75-98 עם 25 נקודות של זוסמן ו-22 של בריסקר. בחצי הגמר חיכתה צרפת שניצחה את ליטא ברבע גמר סוער. גם צרפת לא עמדה בקצב של ישראל שניצחה 57-83 עם 18 של בריסקר ו-17 של זוסמן. לגמר הגיעה ישראל כפייבוריטית נגד קרואטיה. זה לא הלך בקלות, אבל בסופו של 66-80 חגגה הנבחרת של בית הלחמי זהב היסטורי. זוסמן נבחר ל-MVP של הטורניר, אבדיה לחמישייה והתקווה נוגנה על אדמת גרמניה. עוד לפני הטורניר הזה, איגוד הכדורסל זכה באירוח האליפות של שנת 2019 ואליו הגיעה הנבחרת כאלופת אירופה המכהנת.

גם אליפות 2019 נפתחה בהפסד לסרביה, 92-81 ומי יכל לחשוב באותו היום שבסופה של האליפות סרביה תרד לדרג ב' וישראל שוב תוכתר כאלופה. הבית המוקדם נמשך בניצחונות על איטליה ואוקראינה ובהצלבה ניצחון קל על מונטנגרו 69-88, עם 18 נקודות של ים מדר שסימן לאן הוא מכוון. מאותו רגע האולם בדרייב אין הפך למקום הכי חם בת"א. הכרטיסים נחטפו, האולם היה מפוצץ וביתי כאילו מדובר בקבוצה ולא נבחרת. ברבע הגמר פגשה הנבחרת את ליטא, החזקה כרגיל, אבל שום דבר כבר לא יכל לעצור את הצעירים שלנו 78-94 וזה היה הערב של השחקנים המשלימים, רז אדם עם 17 נקודות, עידן אלבר 16, עמית זיס 13 ויותם חנוכי 11. בחצי הגמר שוב צרפת, אבדיה לקח את הנבחרת על הגב עם 26 נקודות ו-11 ריבאונדים, לנבחרת הטריקולור לא היה סיכוי 70-81 לישראל וההיסטריה בשיאה.

הנה סיפור מאחורי הקלעים. מפיקי האירוע הצליחו לשכנע את פיב"א שבגלל הביקוש הגדול צריך לעבור להיכל מנורה. ההיכל כבר מותג, הביקוש לכרטיסים הגיע ליותר מ-35 אלף ובלילה כבר נעשו הכנות למשחק במנורה. אבל בסופו של דבר הצוות המקצועי התנגד ושעה לפני הגמר הדייב אין כבר היה מלא. ספרד חיכתה לאבדיה ומדר בגמר וגם לה לא היה יותר מדי סיכוי, 84-92 לכחולים, מדליית זהב שניה ברציפות לאריאל בית הלחמי. דני אבדיה נבחר לשחקן המצטיין של הטורניר, ים מדר לצידו בחמישיית האליפות והתקווה נוגנה בפעם השנייה ברציפות באליפות אירופה עד גיל 20.

שנה לאחר מכן הקורונה מנעה מים מדר אפשרות להוביל את הנבחרת ללא אבדיה שכבר עבר לוושינגטון. ב-2022 חזרו האליפויות ונועם דוברת, גלעד לוי, עמית אהרוני ששיחק תחת אביו אורן, הגיעו שוב לחצי הגמר והפסידו למונטנגרו שזכתה בארד 86-77, למרות 25 נקודות ו-11 ריבאונדים של לוי הענק. דברת נבחר לחמישיית הטורניר.

ובשנה שעברה שוב מדליה. אלעד חסין הוביל נבחרת שאף אחד לא יכל להעריך שתלך רחוק. נועם יעקב חבר לדני וולף והנבחרת שהתחילה לאט והפסידה פעמיים בבית המוקדם לאיטליה ובלגיה, הגיעה למשחק מספר 4 המכריע נגד ספרד בלי יותר מדי סיכויים. אבל הספרדים טעו. הם זלזלו בישראלים, שיחקו כדורגל בחימום ובסופו של דבר ישראל 52-59 עם 21 נקודות ו-13 ריבאונדים של וולף, 16 ו-7 אסיסטים ליעקב. ברבע הגמר הנבחרת עברה את גרמניה 64-75 וקיבלה את בלגיה בחצי הגמר. בלגיה ניצחה כזכור בבית המוקדם 54-70, הפעם לא היה לה שום סיכוי וישראל הביסה אותה 46-67 עם 17 נקודות ו-18 ריבאונדים לוולף והנה יש עוד גמר. גמר מספר 6 לנבחרת העתודה של ישראל. בגמר צרפת. המשחק היה צמוד, וולף החטיא זריקת עונשין שיכלה לתת לישראל את הזהב, המשחק הלך להארכה וצרפת ניצחה 79-89. וולף ויעקב נבחרו לחמישיית הטורניר אבל לא הצליחו לעצור את הדמעות.

יעקב יוביל מחר בטורניר האחרון שלו בנבחרות הצעירות סגל לא נוצץ במטרה לנסות לכתוב עוד פרק בהיסטוריה של הנבחרת המצליחה ביותר בספורט הישראלי.