בית ביום: בית ד' – סרביה רוצה את הזהב, טורקיה, לטביה ובלגיה מסוכנות

בית ד' – טורקיה (איסטנבול):

 

בלגיה:

טורניר מוקדמות מוצלח שכלל חמישה ניצחונות משישה משחקים, הביא את נבחרת בלגיה לאליפות אירופה רביעית ברציפות. עם סגל לא מעוטר ודי אלמוני הבלגים הוכיחו במשחקי ההכנה שהם מסוגלים לעשות צרות, כשבין היתר ניצחו את ספרד במשחק בו נפצע סרחיו יול ואת איטליה.

 

היסטוריה:

כאמור, אליפות אירופה הנוכחית תהיה הרביעית ברציפות של הבלגים. אין להם ברזומה הישגים מיוחדים.

 

שחקנים מרכזיים:

אקסל הארוול בן ה-34 מייצג את נבחרת בלגיה לאורך שנים רבות. הפורוורד ששיחק גם בריאל מדריד, סיפק עונה טובה בבילבאו הספרדית שם הוא משחק כבר חמש שנים ברצף. הרכז סאם ואן רוסום הוא השם הבולט השני. הבלגי זכה עם ולנסיה באליפות ספרד והרבה מאד יהיה תלוי בו, שכן הוא יצטרך להוליך את הנבחרת הבלגית. ג'ונתן טאבו שהיה הקלע הבולט בטורניר המוקדמות בקיץ האחרון של הבלגים עם 13.5 נקודות ב-41 אחוז מהשלוש, צפוי להיות שוב ספק הנקודות העיקרי.

 

חיסורים בולטים:

מאט לוג'סקי.

 

מאמן:

אדי קאסטילו מאמן את בלגיה משנת 2005. בעבר אימן בעיקר את הקבוצות המקומיות בבלגיה, בין היתר אנטוורפן, אוסטנד ושרלרואה.

 

בריטניה:

אמנם בבריטניה הכדורסל נמצא בעדיפות משנית, אולם בשנים האחרונות הענף התפתח והם חוזרים לאליפות אירופה לאחר שנעדרו מ-2015. הבריטים ינסו להתחרות עם בלגיה על תואר הסוס השחור של הבית, אך יהיה להם קשה מאד להפתיע.

 

היסטוריה:

כאמור, בבריטניה הכדורסל החל לפרוח רק בשנים האחרונות אחרי תקופה די שחונה.

 

שחקנים מרכזיים:

דן קלארק. הפורוורד המגוון הציג גם בארץ את היכולות שלו וסביר להניח שהוא יהיה ספק הנקודות העיקרי. אשתקד שיחק במורסיה ותרם 7.4 נקודות. יחד איתו גייב אולסני מאורליאן הצרפתית צפוי להיות זה שינהיג את הקו האחורי. בטורניר המוקדמות בקיץ החולף תרם 12.3 נקודות.

 

חיסורים בולטים:

בן גורדון.

 

מאמן:

ג'ו פרונטי. האמריקני שימש בעונה שעברה, כמו ביתר שלוש העונות האחרונות, כעוזר מאמן במילווקי. בין היתר שימש בתפקיד זהה גם בקליבלנד, ברוקלין, פורטלנד, סן אנטוניו ודאלאס. הוא מאמן את בריטניה מאז 2013.

 

לטביה:

אם חיפשתם נבחרת שעשויה להפתיע ולהגיע רחוק בטורניר, הרי שזאת לטביה. משחקי האימון מבשרים טובות, פורזינגיס אמנם בספק, אך גם בלעדיו יש ללטביה הרבה מה להציע. הרבה מאוד יהיה תלוי במיקום בבית המוקדם ובמשחקים נגד טורקיה וסרביה. הנשק הטוב ביותר של הנבחרת הזאת הוא הקליעה משלוש. כמעט בכל חמישייה שתוצב על המגרש יש לכל שחקן יכולת לקלוע מחוץ לקשת.

 

היסטוריה:

מאז הכישלון באליפות אירופה ב-2011 אז הלטבים לא עברו את שלב הבתים, הם התקדמו לאט ובשקט. באליפות אירופה הבאה הם כבר הגיעו למקום ה-11, ובאחרונה סיפקו טורניר נהדר שהסתיים במקום השמיני לאחר הפסד צמוד ליוון. זאת תהיה אליפות אירופה תשיעית ברצף של לטביה.

 

שחקנים מרכזיים:

את פורזינגיס כנראה שאין צורך להציג אמנם הסנטר נמצא בסימן שאלה, אך אם יופיע אין ספק כי הוא יאפשר ללטבים כוח אש רציני. גם אם פורזינגיס לא ישחק הקיץ, יש ללטביה עוד מספר שחקנים נהדרים. דייויס ברטאנש מסן אנטוניו התחשל בליגה הטובה בעולם העונה, יאניס טימה חתם הקיץ בבסקוניה אחרי עונה נהדרת בזניט בה קלע 13.8 נקודות למשחק. דייריס ברטאנש ששיחק העונה בדרושאפקה עבר למילאנו וצפוי להיות נשק נוסף מהשלוש.

 

חיסורים בולטים:

רולנד פריימניס. הסנטר ששיחק השנה באושק הטורקית לא יופיע, אך גם בלעדיו ללטביה יש מספיק תחלופות.

 

מאמן:

איינראס בגאצקיס. הלטבי עבר שנה מסויטת, או יותר נכון חצי שנה. מאז הגיע למכבי ת"א הוא לא הצליח להרים את הקבוצה ועזב רגע לפני הפלייאוף.

 

רוסיה:

מאז המקום השלישי באולימפיאדת לונדון ב-2012 והעזיבה של דיוויד בלאט, הרוסים מנסים להתאושש. כרגע, זה לא נראה בכיוון הנכון מבחינם. המדינה הגדולה באירופה עמוסת כישרונות, אולם בנבחרת זה לא בא לידי ביטוי כבר מספר שנים. השיא הגיע באליפות הקודמת בה לא העפילו מהבית המוקדם, שככל גם את ישראל. בעקבות זאת, הם נאלצו לעבור דרך טורניר המוקדמות ושם לא התקשו.

 

שחקנים מרכזיים:

אלכסיי שבד. חזר לאירופה לפני שנתיים לאחר מספר עונות בליגה הטובה בעולם, הוא זה שאמור להוביל את הקו האחורי של רוסיה. הבעיה שלפעמים שבד משתולל ואין מי שירסן אותו.

בקו הקדמי השם הבולט ביותר הוא טימופיי מוזגוב. יחד איתם אסור לשכוח את ניקיטה קורבנוב, אנדריי וורונצ'ביץ' ו-ויטלי פרידזון.

 

חיסורים בולטים:

סרגיי קראסב וסרגיי מוניה, אבל עם האופציות שיש לרוסים זה לא באמת מורגש.

 

מאמן:

סרגיי בזארביץ'. המאמן בן ה-52 מגיע אחרי עונה בליגה הטורקית במדי טרבזונספור. ברזומה שלו כשחקן אפשר למצוא את צסק"א מוסקבה, מספר קבוצות טורקיות ואטלנטה הוקס. כמאמן הוא עמד על הקווים בסמארה, דינמו מוסקבה וקובאן הרוסיות. כמו כן, אימן גם בקאנטו האיטלקית.

 

סרביה:

כמו תמיד, הסרבים מכוונים מדליית הזהב, ובצדק. הסגל שלהם כולל כמה מהשמות הטובים ביבשת, גם בלי מילוש תאודוסיץ' ומירוסלב ראדוליצה.

 

היסטוריה:

ליוגוסלביה הגדולה היו המון הישגים, אך גם מאז ההתפרקות שלה הסרבים יכולים להתגאות. באליפות העולם האחרונה הפסידו רק בגמר אחרי טורניר יוצא מהכלל, ושיחזרו את ההישג הזה גם באולימפיאדת ריו האחרונה. דווקא באליפויות אירופה זה פחות הצליח כשבער השנים האחרונות הם לא עמדו על הפודיום.

 

שחקנים מרכזיים:

בוגדן בוגדאנוביץ' חתם הקיץ על חוזה נכבד בסקרמנטו והוא יהיה זה שיוביל את הקו האחורי. בגזרת הגבוהים יש לסרבים אינספור אופציות – ניקולה קאליניץ', ולדימיר סטימאץ', בובאן מריאנוביץ' הענק ואוגנאן קוזמיץ' שעשה התקדמות בשנים האחרונות.

 

חיסורים בולטים:

סרביה, כמו לא מעט נבחרות אחרות, סובלת הקיץ ממכת היעדרויות. מילוש תאודוסיץ' החליט לנוח לקראת עונת הרוקי שלו ב-נבא בעקבות פציעה. גם מירוסלב ראדוליצה נפצע בהכנה והחליט לוותר. ניקולה יוקיץ' הנהדר החליט לקחת חופש הקיץ. נמניה נדוביץ' ונמניה בייליצה יחסרו גם כן. רק מהרשימה הזאת ניתן להרכיב נבחרת חזקה.

 

מאמן:

סאשה אוברדוביץ'. מאז 2013 הסרבי הקשוח מאמן את הנבחרת והפרט המפתיע לגביו הוא החיבה לסקי.

 

טורקיה:

המארחת של הבית המוקדם ושל שלב ההצלבה, רוצה להגיע הכי רחוק שאפשר ותנסה להיעזר בקהל המקומי לשם כך. הרבה יהיה תלוי בתוצאות הבית המוקדם, שכן אם טורקיה תסיים באחד משני המקומות הראשונים זה יאפשר לה הגרלה קלה יותר בשלב הבא.

 

היסטוריה:

הטורניר הקודם שנערך בטורקיה היה אליפות העולם בשנת 2010 וזה הסתיים עם מדליית הכסף, האם גם הפעם הטורקים ישחזרו את ההישג? את התשובה נדע עוד כמה שבועות אבל באליפויות אירופה האחרונות הטורקים לא בלטו. ב-2013 לא עברו את שלב הבתים הראשון וסיימו עם נצחון בודד, וב-2015 נתקלו בצרפת המארחת בשלב ההצלבה הראשון.

 

שחקנים מרכזיים:

פורקאן קורקמאז. השחקן שישחק בעוד כמה חודשים בליגה הטובה בעולם, ולפי היכולת שהראה בארץ נראה שבצדק רב. מלבד הכישרון הצעיר יש לטורקיה את בובי דיקסון (או בשמו הטורקי עלי מוחמד) כמתאזרח ואת קינן סיפהי. בקו הקדמי צ'די עוסמן הוא כשרון בלתי רגיל וסמיח ארדן יסגור את הצבע.

 

חיסורים בולטים:

עומר אשיק.

 

מאמן:

אופוק סאריצ'ה.