הלך לעולמו נח קליגר, חבר היכל התהילה של פיב"א

הגרלת אליפויות אירופה לנבחרות צעירות בבלגרד נפתחה בדקת דומיה לזכרו של נח קליגר, חבר היכל התהילה של פיב״א ואחד מעיתונאי הספורט הגדולים שהיו בישראל, שהלך לעולמו הבוקר והוא בן 92.

קליגר נולד בשנת 1926 בשם נורברט קליגר בעיר שטרסבורג שבצרפת, וגדל והתחנך בלוקסמבורג ובלגיה. תחת הכיבוש הגרמני בבלגיה, היה פעיל במחתרת הבלגית ובתא מחתרתי של תנועות הנוער הציוניות, והעביר ילדים דרך צרפת לשווייץ. הוא נעצר ב-1942 על ידי הגסטפו, נשלח למחנה מעבר, וב-1943 הגיע לאושוויץ. הוא שרד שתי צעדות מוות ולאחר שיחרור המחנה בו שהה והפגישה עם הוריו, החליט לעלות לישראל.

הוא הצטרף למערכת "ידיעות אחרונות" בשנת 1957 ושימש עורך מוסף הספורט, עורך חדשות חוץ בדסק החדשות וכתב. קליגר נחשב למומחה לתולדות השואה ומלחמת העולם השנייה, פירסם אלפי כתבות בנושא וסיקר את משפטי אייכמן ודמיאניוק בישראל, כמו גם את משפט פושעי אושוויץ בפרנקפורט ופושעי מיידנק וטרבלינקה בדיסלדורף. לאורך השנים עמד בראש עשרות משלחות של ישראלים למחנות ההשמדה באירופה, והרצה מסביב לעולם על נושאים הקשורים לשואה.

קליגר קיבל פרסים רבים, בהם פרס על מפעל חיים מטעם ארגון בני ברית ופרס על מפעל חיים מטעם אגודת העיתונאים ב-2011. כמו כן, הוענק לו עיטור לגיון הכבוד הצרפתי בדרגת אביר, העיטור הגבוה ביותר הניתן על ידי צרפת. בשנת 2015 קיבל מאוניברסיטת חיפה תואר דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד.

מלבד זאת, קליגר פעל רבות בתחום הספורט – הוא כיהן כיושב ראש מחלקת הכדורסל של מכבי תל אביב, ושימש כיושב ראש האגודה ומחלקת הכדורסל של מכבי רמת גן. במשך כ-20 שנה שימש כיו“ר ועדת התקשורת של פיב"א, ההתאחדות העולמית לכדורסל, וכן כנשיא איגוד עיתונאי הכדורסל בהתאחדות העולמית של עיתונאי הספורט. ב-2015 נבחר להיכל התהילה של פיב"א, ובכך הפך לישראלי הראשון שזכה לכך.