יומן מסע: רשמים ממחנה הבנות של פיב"א בסלובניה

מה שנחשב בעשור האחרון לאחד המחנות היוקרתיים לשחקניות צעירות, עד גיל 15 , משנה את פניו ובשנה ה-11 לקיומו של האירוע – הודיעה פיב"א כי החל מהקיץ הקרוב יהיה זה "מפגש הפסגה של כדורסל הנשים האירופאי" של מצוינות. הדגש יהיה לא רק על כישרונות העתיד בתחום המשחק, אלא גם בתחום האימון והשיפוט. "זו ההזדמנות הגדולה של המדינות השונות לחשוף את הכישרונות הגדולים שלהן לכלל אירופה", אמר ראשו נסטרוביץ', שחקן נ.ב.א בעברו וכיום מנכ"ל הארגון בסלובניה.

במחנה השנה השתתפו 37 מדינות מאירופה שמהן הגיעו שתי שחקניות נבחרות, מאמנת אחת ושופטת אחת. את ישראל ייצגנו – אנוכי המאמנת הדר רפאל, והשחקניות רוני זהות מרעננה ועדן ציפל מראשון לציון. בראש אירגון המחנה עמדה אליזבת סבריאן מפתחת פרויקטים בפיב"א. השחקניות התאמנו עם נציגות מגרמניה, לטביה, רוסיה, צרפת, רומניה, איטליה, הולנד ועוד. הלו"ז של המחנה היה עמוס באימונים, תחרויות, הרצאות אורחים, הרצאות מאמנים ועוד.

המאמנים הבכירים שהשתתפו במחנה: הנה הורקובה – שגרירת פיב"א שנבחרה לשחקנית הטובה ביותר כשזכתה במדליית כסף באליפות העולם בשנת 2010 ,עבור נבחרת צכיה . ינס דרבריץ – מאמן ראשי נבחרת גברים של סלובניה ויוגוסלביה. מאמן ראשי בליגות הבכירות בסלובניה, איטליה פביו פוסטי – מאמן ראשי בליגה הראשונה באיטליה, רוסיה, צרפת. 3 פעמים מחזיק בתואר "מאמן העונה". כיום מנהל פרוייקט צעירים באיטליה ומשמש כפסיכולוג ספורט . סילביה פונט – מאמנת ראשית נבחרות ספרד הצעירות, אחראית ומנהלת פרוייקט מצוינות בספרד. זכתה בשלוש אליפויות עם קבוצתה של ברצלונה.

את האימונים העבירו המאמנות האורחות במחנה (ביניהן אני), לאחר תדרוך מידי ערב ע"י המאמנים הבכירים לקראת היום הבא בו יתקיים האימון הבא.

07\02 – היום הראשון ביום הראשון הגענו למקום בו נשהה למשך השבוע של המחנה- כפר הנוער של העיר פוסטוניה. בליבו של פארק יפיפה. הכפר כולל אולמות כדורסל, מגרשי כדורסל, מגרשי טניס, אצטדיון אתלטיקה ועוד. כשהגענו למקום, חולקו לשחקניות ולמאמנות מדים וציוד שישמש אותנו לאורך השבוע במחנה. הבנות התחלקו לחדרים באופן אקראי ע"י מארגני המחנה (כל אחת בחדר אחר) וחלקו חדרים עם עוד 2 שחקניות שהגיעו ממדינות אחרות באירופה. המאמנות, התחלקו באותו אופן. לא היה לנו הרבה זמן להתאושש מהנסיעה והתייצבנו לאימון אחה"צ. באימון פגשנו שחקן סלובני שהגיע לNBA בשם nachbar boki אשר הגיע להרצות בפנינו על דרכו כילד קטן שהגיע עד לרמות הגבוהות של הכדורסל בעולם. אחת התובנות שנגעו בי כמאמנת ושחקנית שהוא הציג בפנינו – הקריירה מאוד קצרה, השנים עוברות מאוד מהר, ולכן צריך להשקיע את הכל בשנים האלו כי זה מה שאנחנו הכי אוהבים לעשות, לנסות ליצבור כמה שיותר חוויות ("אני זוכר את היום שהתחלתי לשחק בכיתה ד' כאילו זה היה אתמול"). חוויה אדירה כמו המחנה הזה בהחלט משמשת עבורנו חוויה שתזכר לעוד שנים רבות. לאחר שבוקי הלך, המאמנות חולקו לצוותים, לכל צוות מנטור (מהמאמנים הבכירים), הבנות חולקו ל4 קבוצות תחת אותם צוותים שהמאמנות חולקו. תחילה, אנחנו המאמנות היינו צריכות להעביר קטעים קטנים של אימון (10 דק בערך) ולבחון את רמת השחקניות יחד עם המנטור שלנו. השחקניות נבחנו וראוי לציין כמובן שהשחקניות הישראליות ניבחרו לרמה הגבוה ביותר. אחרי האימון חזרנו לארוחת ערב שלאחריה השחקניות נהנו מזמן חופשי והמאמנות ניפגשו לשיחה עם המנטורים ובראשות אליזבת סבריאן. בשיחה נשאלנו המאמנות מה המענה במדינה שלה עברו ילדות שרוצות לשחק כדורסל, מאיזה גיל מתחילים, איפה הן יכולות להתאמן, ממתי יש ליגות. ודנו בנושאים חשובים הכוללים הצעות, בעיות, פתרונות למען פתוח הכדורסל הנשי. שיחה שהייתה חשובה ומעניינת עבורנו ועבור מנהלת הפרוייקטים בפיסא- אליזבת. בסיום הפגישה נישארנו לשיחה קצרה עם המאמנים הבכירים) כל מאמנת עם צוות המאמנות שלה והמאמן הבכיר שיהיה איתן באימון יום למחרת(

. 07\03 -היום השני לאחר ארוחת הבוקר הגענו לאימון בוקר. אימון הבוקר התקיים כ3 שעות. השחקניות היו מחולקות לקבוצות (שהן מעורבות ולא לפי רמות) אך היה ניתן להבדיל ברמה של כל שחקנית. המאמנות האורחות )אנחנו( העברנו את האימונים בעזרת ההכוונה שהייתה לנו מידי ערב. ביום הראשון הצוות שלי היה תחת הנה הורקובה. האימונים כללו בעיקר יכולת אישית, פסט ברייק, קבלת החלטות, אחד על אחד, מצבי משחק ועוד. לאחר האימון הגענו לארוחת צהריים, קצת זמן מנוחה ואז התכנסנו כל השחקניות\המאמנות\השופטות לפגישה עם הנה הורקובה שכאמור-שחקנית עבר נבחרת צכיה שלקחה מדליית כסף באליפות העולם בשנת 2010 ונבחרה לשחקנית הטובה ביותר. לכל אורחות המחנה הייתה ההזדמנות לשאול את הנה שאלות, לשמוע על החוויה שלה כשחקנית ברמות הגבוהות. הנה עוררה בנו המון השראה. מה שהיה כיף לשמוע מהנה שכששאלו אותה מתי היא הבינה שהכדורסל עבורה הוא מקצועי ולא רק להנאה היא ענתה שמבחינתה היא אף פעם לא ראתה את זה כך. והמעבר שלה להיות שחקנית מקצוענית שמקבלת כסף לעולם לא היה דומיננטי כמו האהבה שלה לכדורסל. הנה מספרת שעל החוזים שחתמה בקושי ייחסה חשיבות אלא היה לה תמיד חשוב להינות מהכדורסל, וזה הזכות הכי גדולה בשבילה. לאחר מכן יצאנו כל השחקניות והמאמנות למשחקי 5*5 . השחקניות כאמור היו מחולקות ל4 קבוצות עם 4 צוותי מאמנים. את המשחקים אנחנו המאמנות העברנו (כל מאמנת רבע). ראוי לציין שהשחקניות רוני ועדן פתחו לאורך כל המחנה בחמישייה במשחקים, והציגו יכולת ניפלאה. לאחר מכן חזרנו לארוחת ערב, המאמנות עברו שוב הדרכה ליום הבא והשחקניות חולקו לקבוצות 3*3 – שזה יקח חלק גדול מהמחנה בהמשך.

07\04 – היום השלישי אימון בוקר כשלוש שעות-הפעם עם סילביה שהייתה חוויה מדהימה לשמוע את ההערות שלה וכמה ידע יש לה והדרך ההומוריסטית והמיוחדת שבה היא מעבירה את כל זה לשחקניות. לאחר מכן לשחקניות היה שמן מנוחה והמאמנות עברו השתלמות עם ינס בה דיבר על איך לקדם שחקניות איך לאמן ומה לאמן. ופסיכולוגית הספורט דוברבקה מרטינוביץ (שהייתה גם שחקנית עבר) שהציגה הרצאה מעניינת במיוחד שנתנה לנו הרבה כלים כמאמנות.לאחר מנוחה קצרה שוב- משחקי 5*5 ולאחר מכן לאחר ארוחת הערב היו משחקי 3*3 – השחקניות הישראליות הציגו "יכולות סטריטבול" מהמשובחות באירופה וזכו לפירגון גדול מהמאמנות האורחות ומהמאמנים הבכירים. הקבוצה של רוני זהות הגיעה לרבע הגמר.

07\07-היום הרביעי "יום כיף"- בבוקר הגענו לאימון בוקר – אימון כיפי עם הפסיכולוגית ספורט בו חווינו משחקי קבוצה נחמדים וכיפים ששחררו את השחקניות וכאן היה ניתן להבחין כיצד השחקניות מכל רחבי אירופה התחברו מאוד וכן צוותי המאמנות. לאחר מכן נסענו כל משתתפי המחנה לחוף הים ונהיננו ממזג אוויר חמים, מים ונוף מרהיב. בערב המאמנות עברו הכוונה לקראת היום הבא ולשחקניות היה ערב חופשי.

08\07-היום החמישי בדומה לשאר הימים. אימון בוקר כ3 שעות הפעם המאמן הבכיר היה ינס. באותו יום השחקניות היו צריכות להשתתף בתחרות 1*1 ומתוכן עלו 4 בנות לגמר. לאחר מכן השחקניות נחו והמאמנות עברו השתלמות עם המאמנת סילביה ועם המאמן פביו. לאחר מכן יצאנו שוב למשחקי 5*5. בערב, השחקניות זכו בערב חופשי והמאמנות עברו השתלמות יחד עם השופטות ועם השופטת הבכירה Julien Chantal בהשתלמות חשבו יחד 2 הקבוצות על דרכי עבודה טובות יותר בין עולם השופטים לעולם המאמנים. עברנו יחד על סרטונים לגבי הפרות שונות במשחק .

07\08 -היום השישי היום האחרון למחנה אימון בוקר כ3 שעות ואחרון למסע- כשלוש שעות אימון והפעם המאמן הבכיר עבור הצוות שלי היה פביו. לאחר אימון הבוקר הייתה מנוחה קלה והגענו לאולם ליום עמוס תחרויות: 5*5 – הקבוצה של עדן ציפל הגיעה לגמר, וגם הקבוצה שלי כמאמנת. עדן פתחה בחמישייה הציגה יכולת מרשימה מאוד והקבוצה שלה זכתה בגמר. 3*3 של הגמר משחקי- 3*3 1*1 -משחקי הגמר תחרות קליעות לשלוש ותחרות קליעות עונשין. ולבסוף משחק שופטות נגד מאמנות, שכמובן אנחנו המאמנות ניצחנו  לאחר מכן כולן התקלחו, התלבשו חגיגי, ויצאו לכיכר המרכזית בעיר שם נערך טקס סיום המחנה בו חולקו תעודות ופרסים לכל משתתפי המחנה.

לסיכום: לראות את השחקניות הישראליות הנבחרות שנמצאות כעת גם בסגל נבחרת הקדטיות נתן הרבה נחת, גאווה ושמחה בלב לראות שיש עתיד לכדורסל הנשים ואת היכולות שהן מפגינות לצד השחקניות הנבחרות מהכדורסל האירופאי. השחקניות יצגו את ישראל בכבוד רב. עבורי החוויה הייתה מדהימה, מן הטובות שעברתי. היה מדהים להכיר אנשים בכירים בענף, להתחבר ולייצר קשרים עם המאמנות האחרות באירופה, ללמוד, להכיר ולקבל הרבה להמשך הקריירה. אני רוצה להגיד תודה לאיגוד הכדורסל ובראש לטל נתן שבחרו בי לצאת למשלחת הזו. תודה וקיץ פורה לכולם.