נטע קרומר לנגבורד: "יש לי מזל גדול להיות במקום בו אני יכולה להגיד שאני מאמנת כדורסל במשרה מלאה"

לפני שבע שנים פנה אלי רבי לנטע קרומר לנגבורד והזמין אותה להצטרף לצוות אימון האקדמיה של איגוד הכדורסל. שבע שנים אחרי, נטע מובילה את הפרוייקט ממנו יצאו לא מעט שחקניות העתיד של נבחרת ישראל כמנהלת המקצועית של האקדמיה ויחד עם זאת היא גם מאמנת את נבחרת הקדטיות של ישראל. את כל זה היא עושה עם רקורד של 16 שנה כמאמנת כדורסל שעברה את כל השרשרת המקובלת, החל מהקט סל, אימון בתי ספר ואימון קבוצות בוגרות.

"ברמת הפילוסופיה אנחנו מנסים לייצר DNA של שחקנית כדורסל בעלת קצב משחק ואינטנסיביות גבוהה, הבנת משחק ותשוקה למשחק", אומרת לנו נטע בשיחה על האקדמיה והפילוסופיה שלה כמנהלת המקצועית ומאמנת של שחקניות צעירות. "הדגש הוא על תהליך ארוך טווח מרגע הגעתה של השחקנית עד לסיום שנותיה באקדמיה בו אנו מנסים לכוון כל שחקנית לעמדה העתידית בה היא אמורה לשחק ברמת הבוגרות. אבן היסוד לפילוסופיית האימון שלי היא לימוד הרגלים (על המגרש ומחוץ למגרש) שישרתו את השחקניות ויעזרו להן לממש את הפוטנציאל. אנו מנסים לגרום לשחקניות להיות סטודנטיות של המשחק באופן בו הן חוקרות ולומדות את המשחק בכל דרך אפשרית שתעזור להן להגשים את החלום שלהן, לגלות אחריות ומחויבות לתהליך ולדרך".

מה ההצלחה הכי גדולה שלך באקדמיה עד עכשיו?

"אני חושבת שכרטיס הביקור שלנו היא העובדה שבשש העונות האחרונות כרבע (בין 25%-30%) מהשחקניות הישראליות בליגת העל הן בוגרות אקדמיה, השחקניות המובילות היום את נבחרת ישראל הן בוגרות אקדמיה והבוגרות שיוצאות למכללות מגיעות למכללות בדרג הגבוה ביותר של ליגת הNCAA ומציגות יכולות נהדרות".

דוגמאות לנתונים שנטע מציגה לא חסר, אם אלו טל לב, דניאל רבר, נוגה פלג פלץ ויערה יצחקי בנבחרת הבוגרת של ישראל או דור סער, רומי לוי, ליאור גרזון וליאור הלוי שמשחקות במכללות בארה"ב, וזה רק על קצה המזלג.

איך מתמודדים עם שגרת היום יום באקדמיה, שהיא לא כמו קבוצה רגילה? האם יש קירבה יוצאת דופן בין השחקניות למאמנות?

"שגרת האימונים והיום יום בהחלט שונה מכל מקום אחר. בשל העובדה שהשחקניות נמצאות רחוק מהבית ומהמשפחות שלהן אנחנו מלווים אותן בסיטואציות שמאמן/ת באגודה לא בהכרח מתערב בהן. אנחנו בקשר ישיר עם המורים והמחנכים בבית הספר, בקשר ישיר עם המדריכים החברתיים ואם הבית וזמינים לצרכים של השחקניות בכל שעות היממה.

יום העבודה שלי באקדמיה יכול להתחיל בשעת אימון הבוקר (6:45) ולהסתיים מאוחר בערב בסיום האימון או המשחק. במהלך היום מתקיימות פגישות מול אנשי המעטפת (תזונה/רפואה/פסיכולוגית ספורט/צוות חינוכי) והצוות המקצועי, ניתוח וידאו וסטטיסטיקה ובניית תוכניות ומעקב אחר תוכניות אישיות. יש לי מזל גדול להיות במקום בו אני יכולה להגיד שאני מאמנת כדורסל במשרה מלאה ועל כך תודה גדולה לטל נתן שהאמין ומאמין בי.

אני חושבת שהקרבה היוצאת דופן מתבטאת בזה שהשחקניות יודעות שהן יכולות להיעזר בנו לכל בעיה או אתגר בו הן נתקלות (גם אם אינו בהכרח קשור לכדורסל). מעבר לכך עדיין ברור הגבול והסמכות הנדרשת במערכת היחסים בין הספורטאיות למאמנים".

מה החלק הכי קשה לשחקנית שמגיעה לאקדמיה, גם מנטלית וגם מקצועית?

"האתגר הכי משמעותי כמובן הוא המרחק מהבית. בנוסף לכך השחקניות מתמודדות בסביבה תחרותית ואינטנסיבית עם דרישות גבוהות. יש שחקניות שהיו רגילות להיות הטובות ביותר באגודה שלהן ופתאום הן מגיעות לסביבה בה התחרות וההתמודדות כל יום באימון מול שחקניות טובות כמוני או טובות ממני היא לא תמיד פשוטה. באופן כללי שחקנית שתדע לנצל את התחרותיות בצורה טובה וחיובית תראה התקדמות אדירה ביכולת שלה".

ספרי קצת על העבודה עם כוכבת גדולה כמו מילה ניקוליץ'

"מילה היא קודם כל אדם מדהים, אישיות נעימה ויוצאת דופן. הדבר הכי מקסים בה שלמרות כל ההצלחות והרזומה שלה בתור שחקנית היא אדם צנוע שבא לעבוד. היא תורמת להתקדמות השחקניות גם בפן האישי ואישיותי וגם בפן המקצועי מתוך ניסיונה הרב".

את גם מאמנת נבחרת הקדטיות, האם אפשר להצביע כבר בגיל הזה על שחקניות שאת יודעת שיגיעו רחוק?

"יש פרמטרים רבים שיכריעו או ישפיעו על המסלול או הקריירה שתעבור שחקנית צעירה. בגיל קדטיות בהחלט אפשר לראות מי מסמנת לעצמה למטרה להגיע רחוק ובשביל שהיא תגיע לשם צריכים לקרות הרבה דברים בדרך. חלקם תלויים בה וחלקם לא. לאורך השנים היו הרבה שחקניות מוכשרות בגיל קדטיות  שלא המשיכו לקריירה משמעותית וגם להיפך".

במיוחד בגיל כ"כ צעיר של השחקניות, איך את מתמודדת עם ניפוי שחקניות מהנבחרת או מהאקדמיה?

"שאלה מצויינת כי הסיטואציה תמיד מורכבת. בכל גיל (נבחרת או אקדמיה) הסיטואציה בה מישהו אומר לך שאתה "לא מתאים בשלב זה" אינה נעימה. אגב, גם לצוות המקצועי הסיטואציה לא פשוטה. לפעמים צריך לנפות שחקנית מהנבחרת ולמחרת לאמן אותה שוב במסגרת האקדמיה. כל ניפוי יהיה תמיד בארבע עיניים וברגישות רבה. נסביר מה אנחנו מרגישים שחסר בשלב זה וכמובן נמשיך לעקוב אחר ההתקדמות".

מהן המטרות של הקדטיות בקיץ הקרוב והאם עליית דרג זו מטרה ריאלית?

"כמאמנת נבחרת צעירה יש מבחינתי מספר מטרות: הראשונה, היא לעזור לשחקניות למקסם את היכולת והפוטנציאל שלהן. מעבר לכך אני בן אדם מאוד תחרותי. בכל מסגרת בה אהיה המטרה תמיד תהיה לסיים במקום הראשון ובנבחרת שנמצאת בדרג ב' המטרה בהחלט תהיה עלייה לדרג א'".