פוקוס על – לירון כהן

היום אנחנו מתפקסים על הקריירה של לירון כהן, מהספורטאיות הגדולות של הדור האחרון בכדורסל הנשים, ובכלל בהיסטוריה. לירון נולדה ב-5 באוגוסט 1982 בירושלים וידעה כבר בילדותה שהיא תהיה שחקנית כדורסל. במעמד הפרישה שלה סיפרה כי "בובות לא ריצו אותי, ידעתי שאני רוצה להיות קארים עבדול ג'באר".
כהן התחילה את הקריירה בקבוצת הילדות של אס"א ירושלים איתה זכתה גם בגביע המדינה לנערות לאחר ניצחון על הפועל גבעתיים. את הקריירה הבוגרת שלה התחילה כבר בגיל 17 במכבי רעננה, כאשר בבשנתיים שם זכתה פעמיים בגביע המדינה. בגמר הגביע הראשון עלתה בחמישיה יחד עם נילי נאתכו ז"ל, שתי שחקניות צעירות שסחפו את רעננה למהפך גדול אחרי פיגור של 15 נקודות בהפסקה ועד לזכיה בתואר.
לאחר מכן עברה לשחק באליצור רמלה וזכתה עמה בדאבל בעונת 2003/4, כאשר היתה בת 21 בלבד. בשנים אלו עיצבה כהן את סגנון המשחק הייחודי שלה, היא היתה גארדית מהירה, סקוררית עם קליעה מצוינת ויכולת ניהול משחק ברמות הגבוהות ביותר שידע הכדורסל הישראלי.
למרות התארים בישראל, את עיקר הקריירה עשתה לירון בחו"ל, כאשר שיחקה לא פחות מ-8 וחצי עונות מחוץ לישראל. זה התחיל כאשר עברה לקבוצה היוונית אפולון פטולמאידוס לעונה אחת, אך חזרה לארץ ושיחקה שנתיים בא.ס רמה"ש, איתה גם זכתה בגביע המדינה בשנת 2006.
בעונת 2007/08 יצאה לירון בפעם השניה לחו"ל ולאורך יתר הקריירה לא חזרה לקבוצות ישראליות. היא שיחקה בסן חוזה הספרדית עונה אחת שם הגיעה עד גמר גביע המלכה וזכתה בשחקנית המצטיינת של הגמר למרות שקבוצתה הפסידה. היא גם נבחרה לאחת מחמש השחקניות הזרות הטובות בליגה הספרדית באותה עונה, אחת מהעונות הטובות ביותר בקריירה שלה.
בעונה לאחר מכן חתמה בקבוצת קושיצה הסלובקית, איתה זכתה בגביע הסלובקי ובאותה עונה נבחרה ע"י אתר יורובאסקט לגארדית האירופית הטובה ביבשת. בקיץ הבא עברה לבשיקטאש הטורקית ובעונה שלאחר מכן שיחקה בויסלה קרקוב מהליגה הפולנית, שם זכתה בגביע הפולני והעפילה לפיינל פור של היורוליג. בעונת 09/10 חתמה לירון בקבוצת סקיו, סגנית אליפות איטליה שם שיחקה לא פחות מ-3 שנים מוצלחות וזכתה בדאבל מרשים עם ניצחון במשחק החמישי בסדרת הגמר.
בעונת 13/14, האחרונה המלאה בקריירה שלה, שיחקה לירון בקבוצת אוניברסיטת איסטנבול. היא החלה שם עונה נוספת אך ב-21 בדצמבר 2014 תלתה את הנעליים ופרשה בגיל 32. עם פרישתה מונתה לראש אגף הכדורסל והכדורגל במרכז מכבי ישראל. היא סיימה את הקריירה העשירה עם אליפות אחת וחמישה גביעים.
לירון כהן שיחקה בנבחרת ישראל 14 שנים, כאשר בשנת 2010 נבחרה לקפטנית הנבחרת. במשחקי מוקדמות אליפות אירופה באותה שנה דורגה ראשונה באירופה בנקודות (20.8 למשחק), ראשונה באסיסטים (6.7 למשחק) ובמקום הרביעי באחוזים מהקו (92.9% למשחק). היא היחידה, יחד עם ליעד קרני סואץ ששיחקה ב-4 אליפויות אירופה (2001, 2003, 2007, 2009). לירון כהן היא שיאנית הנקודות של נבחרת ישראל בכל הזמנים עם 1729 נקודות ומדורגת ראשונה במספר ההופעות בנבחרת אי פעם עם 171 משחקים.